Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsinki-Vantaan uusi terminaali aukeaa huomenna

Helsinki-Vantaan upea terminaali 2 avataan keskiviikkona, 1. joulukuuta. Vaikuttavan pääsisäänkäynnin ja lähtöaulan lisäksi avautuu tuloaula, jossa Luoto-luontoelementti toivottaa saapuvat matkustajat tervetulleiksi Suomeen. Eri liikennemuodot toisiinsa linkittävä matkakeskus otetaan myös käyttöön samana päivänä. Matkustajille on luvassa paljon uutta, kun lähtö- ja tuloaulan lisäksi avataan myös matkakeskus ja parkkitalo.

Suunnittelun yhtenä tavoitteena on ollut palauttaa lentomatkailuun seikkailun ja romantiikan tunnelmaa. Arkkitehtuurissa on haettu vaikutteita klassisesta suomalaisesta muotoilusta, kuten suomalaisille tutusta Tapio Wirkkalan Ultima Thulesta sekä maantieteellisistä korkeuskäyristä.

Katon muotokieli leikittelee kevyen ja raskaan vuorottelulla. Matalimmissa kohdissa pisimmät matkustajat ulottuvat koskettamaan kattoa. Raisiossa tehdyn katon pintamateriaalina on rehti suomalainen kuusi. Se koostuu 500 uniikista CLT-elementistä, jotka on aseteltu paikoilleen yksi kerrallaan kuin valtava palapeli.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

”Olemme ylpeitä voidessamme tarjota maailmanluokan tilat matkustajille. En ole vielä tavannut ketään, joka ei henkäisisi ihastuksesta astuessaan ovista sisään”, kertoo Finavian tekniikasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.

Terminaali 2:n laajennuksen pääurakoitsijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP, joka vastaa myös terminaalin muutostöiden suunnittelusta. Ramboll on vastannut teknisestä suunnittelusta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

On hienoa, että niin monet suomalaiset yritykset ovat pystyneet vastaamaan tiukkoihin vaatimuksiimme. Miljardi euroa maksavan kehitysohjelman suomalaisten yritysten kanssa tehtyjen sopimusten arvon osuus koko investoinnista on noin 90 prosenttia”, Hansson toteaa.

 

Ympäristöarvot ja hiilikuorman vähentäminen on otettu keskeiselle sijalle suunnittelussa. Terminaali on rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset edellyttävät. ”Vastuullisuus on nostettu koko kehitysohjelmassa erittäin tärkeäksi tavoitteeksi. Se määrittelee kaikkea tekemistämme kuten suunnittelua, rakentamista, yhteistyötä ja ylläpitoa”, sanoo Hansson.

Energiasäästöjä on saavutettu muun muassa rakennuksen vaipan hyvällä lämmöneristävyydellä ja tehokkaalla lämmön talteenotolla. Älykkäät valaisimet himmenevät ja sammuvat sen mukaan, miten paljon luonnonvaloa tulvii sisään terminaalin valtavista ikkunoista. Autot latautuvat uudessa P1 Premium/P2-parkkihallissa aurinkovoimalla.

ALA Arkkitehtitoimiston uusin taidonnäyte

Komea ja arkkitehtonisesti näyttävä pääsisäänkäynti johdattaa matkustajat uuteen lähtöaulaan, jonka aaltoileva puukatto tekee vaikutuksen jo ensisilmäyksellä. ”Tila kylpee päivisin luonnonvalossa, jota tulvii sisään valtavista ikkunoista”, kertoo laajennuksen suunnittelusta vastannut Keskustakirjasto Oodistakin tunnettu helsinkiläisen Arkkitehtitoimisto ALAn osakas Juho Grönholm.

Ahtaaksi käynyt lentoasema oli muutoksen tarpeessa. Ratkaisuna tilanteeseen Finavia järjesti suunnittelukilpailun, jossa tehtävänä oli siirtää tulo- ja lähtöaulat uuteen rakennukseen, jolloin porttiodotusalue pääsee laajenemaan terminaali 2:n vanhojen lähtöaulatilojen puolelle.
Nyt aukeavan laajennuksen myötä myös käyttäjäkokemus selkeytyy huomattavasti: keskellä lentoasema-aluetta on tunnistettava sisäänkäyntirakennus, johon sijoittuvat lähtöaula lähtöselvitystoimintoineen sekä saapuvien matkustajien palvelut. ”Lähdön hetkien kyyneleet ja tervetulosuudelmat ovat nyt saaneet arvoisensa puitteet”, tunnelmoi Grönholm.

Lähtöaulan ja vanhan terminaalirakennuksen väliin on sijoitettu sininen, laatikkomainen rakennusosa, jonne sijoittuvat ylemmälle tasolle turvatarkastuslinjasto ja alemmalle, saapuvien matkustajien tasolle matkatavara-aula sekä tullin tilat.

Laajennus- ja muutostöiden valmistuttua lentoasemalla on käytännössä vain yksi terminaali: Finavian strategian mukaisesti kaikki toiminnot sijoittuvat ”yhden katon” alle ja vaihtomatkustajien reitit ovat lyhyet ja selkeät. Seuraavassa vaiheessa muun muassa vanha T1 terminaali tulee poistumaan käytöstä.

 

Uusi tuloaula on portti Suomeen

Tuloaulan kiintopiste on Luoto-dioraama, joka tuo suomalaisen luonnon keskelle terminaalia. Rouheat kivet sammalineen ja harkiten valitut istutukset kylpevät valtavan kattoikkunan luonnonvalossa. Luodon elementit linkittävät aasialaisen Ikebanan suomalaiseen luontoon. Se symboloi Helsinki-Vantaan merkitystä tärkeänä eurooppalaisena vaihtoliikenteen solmukohtana.

”Matkustajat, vastaanottajat ja saattajat saavat nauttia entistä paremmista palveluista. Olemme hioneet asiakaskokemusta ja huomioineet sekä kotimaisten että kansainvälisten matkustajien korkeat laatuvaatimukset”, kertoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.

Terminaali 2:een saapuvat matkustajat kulkevat ulos yhden keskitetyn tuloaulan kautta, mihin heitä voi tulla vastaan. Tuloaulaan avautuu tuttuja, kaikkien kukkarolle sopivia kahvila- ja ravintolapalveluita. Suosittu 24/7 Alepa, autovuokraamot ja Finavian neuvonta siirtyvät myös sinne.
”Multimodaali matkakeskus yhdistää eri liikennemuodot toisiinsa. Uudesta pysäköintihallista ja juna-asemalta pääsee muutamassa minuutissa suoraan terminaaliin. Bussi- ja taksiasemien katetut laiturit sijaitsevat aivan terminaalin ulko-ovien vieressä. Autolla ja taksilla voi ajaa suoraan pääovien eteen ja jättää matkustajat kyydistä”, toteaa Lettijeff.

Uudistukset vahvistavat Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisenä vaihtolentoasemana. Lentoaseman lyömätön etu on sen strateginen sijainti Euroopan ja Aasian välissä. Kohentuneet palvelut ja vaihtoliikenteen sujuvuus lisäävät Suomen kilpailukykyä. Vaikka uuden terminaali 2:n ovet avautuvat nyt, rakentaminen jatkuu vielä. Kesällä 2022 on luvassa uuden turvatarkastuksen ja lähtöselvitysalueen käyttöönotto sekä ravintolamaailman avautuminen. Vuonna 2023 valmistuvat Schengen-porttialueen muutostyöt ja matkatavaran luovutuspalvelut, jolloin koko Finavian investointiohjelma päättyy.

 

Teppo Viiperi
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.