Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Sata päivää tulevaisuuden lentoaseman avautumiseen

Finavia avaa Helsinki-Vantaan lentoaseman upean sisäänkäynnin ja uudistuneet liikennejärjestelyt matkustajille 1. joulukuuta.

Finavian historian mittavin kehityshanke Helsinki-Vantaan lentoasemalla saavuttaa merkittävän etapin 1. joulukuuta. Lentoaseman uusi sisäänkäynti ja sen upea puukatto, uudet taksi- ja bussiasemat, uusi pysäköintihalli, kehäratayhteys ja hulppea tuloaula avataan matkustajien käyttöön”, kertoo Finavian tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustajia odottaa ikoninen ja arkkitehtonisesti vaikuttava tulevaisuuden lentoasema.

Kotimaista luontoa ja kädentaitoa voi ihailla niin näyttävästä sisäänkäynnin puukatosta pieniin yksityiskohtiin ympäri lentoaseman. Miljardin maksavan kehitysohjelman punaisena lankana on suomalaisuus. Kehitysohjelman kotimaisuusaste on 90 prosenttia”, Hansson kertoo.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ainutlaatuinen puukatto uudistaa Helsinki-Vantaan lentoaseman julkisivun täysin. Sen aaltoilevan muodon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.

Suomalaisuutta henkii myös saapuvia matkustajia tervehtivä luontoaiheinen kiviasetelma Luoto. Asetelma tuo kotimaista luontoa ja saaristohenkeä keskelle vilkasta terminaalia.

Multimodaali matkakeskus liikenteen solmukohtana

Helsinki-Vantaalle valmistuva urbaani matkakeskus on eri liikennemuotojen solmukohta, johon lentoliikenne kytkeytyy mukaan.

Uudesta matkakeskuksesta on mahdollisuus jatkaa matkaa sekä paikallis- että kaukoliikenteen busseilla, junalla, taksilla tai henkilöautolla, polkupyöriä unohtamatta”, Hansson kertoo.

Joulukuussa käyttöön otetaan myös uudet paikoitusjärjestelyt, kun uusi pysäköintitalo P1/P2 avataan. Sen myötä lentoasemalle saadaan 1 800 uutta pysäköintipaikkaa ja 200 uutta sähköautojen latauspaikkaa terminaalin välittömään läheisyyteen.

Terminaali 2:n laajennus otetaan käyttöön kolmessa vaiheessa

Näin terminaali 2:n avaaminen etenee:

1. joulukuuta 2021 avataan sisäänkäynti, tuloaula ja multimodaali matkakeskus sekä uudet liikennejärjestelyt parkkitaloineen.

Maalis-kesäkuussa 2022 avataan uudet lähtöselvityspisteet ja uusi turvatarkastus. Samalla valmistuu osa Schengen-porttialueesta.

Kesällä 2023 valmistuvat uudet matkatavaranluovutustilat sekä Schengen-porttialueen palveluiden uudistus.

Investointiohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana. Helsinki-Vantaa on noussut Euroopan tärkeimpien lentoasemien joukkoon, joten laajarunkoliikenteen ja sen toimintaedellytysten kehittäminen on Finavian investointiohjelman yksi keskeisistä tavoitteista.

Finavian investointiohjelma pähkinänkuoressa

  • Lisää pinta-alaa terminaaliin: + 45 % (103 000 m2), mikä vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta. Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 m2, jolloin sinne mahtuu 10 Eduskuntataloa.
  • Lisää uusia lentokoneiden siltapaikkoja: 8 kpl laajarunkokoneille + 100 %, 4 kpl kapearunkokoneille + 15 %
  • Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: +50 %
  • Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: +50 %
  • Uudistunutta asematasoa (lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä): 450 000 m2 eli noin 90 jalkapallokentän verran.
  • Pysäköintitalo P5:n laajennus (3 000 autopaikkaa) ja uusi pysäköintihalli (1 800 autopaikkaa)
  • Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
  • Finavian investointi: n. 1 miljardi euroa
  • Investointiohjelman työllisyysvaikutus rakentamisen aikana 16 600 henkilötyövuotta.
  • Investointiohjelman kotimaisuusaste 90 %.

 

Lähde: Finavia

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.