
10 000 kiloa vuodessa – suomalainen startup tekee Silja Serenaden kahvinporoista lämmitysbrikettejä
Tallink Silja Oy ja sipoolainen kiertotalousstartup Paahtu Oy ovat aloittaneet yhteistyön, jossa Silja Serenadelta syntyvät käytetyt kahvinporot saavat uuden elämän energiatehokkaina lämmitysbriketteinä.
Paahtu kerää Helsinki-Tukholma-reitin Silja Serenadelta kahvinporot ja valmistaa niistä ekologisia brikettejä, jotka tarjoavat kestävän vaihtoehdon polttopuulle. Briketit soveltuvat esimerkiksi polttopuun tavoin lämmitykseen ja niiden raaka-aineena olevat kahvinporot ovat energiatiheä ja alihyödynnetty jätevirta.
“Kahvinporot ovat yllättävän energiatiheä raaka-aine, jota Suomessa syntyy runsaasti, mutta joka usein päätyy jätteeksi. Haluamme Paahtulla edistää kahvinporojen kierrättämistä sekä hyötykäyttöä energian lähteenä. Yhteistyö Tallink Silja Oy:n kanssa on meille merkittävä askel raaka-aineen saamiseksi, jotta saamme tuotteemme markkinoille”, kertoo Paahtun perustaja Bahez Karim.
Kahvin päivittäinen kulutus on suuri
Risteilyaluksella syntyy yhden risteilyn aikana 150-200 kiloa käytettyjä kahvinporoja, jotka tähän saakka ovat päätyneet biojätteeksi.
”Silja Serenadella kuluu kahvia vuodessa noin 10 000 kiloa. Aamiaisbuffetissa ruokailee yhdellä risteilyllä jopa noin 1 700 matkustajaa ja kahvinkulutus on tietysti sen mukaista. Kahvia juodaan myös laivan muissa ravintoloissa ja kahviloissa, kokousosastolla sekä tietysti miehistön ruokalassa eli messissä”, kertoo Silja Serenaden keittiöpäällikkö Harri Salo.
Yhteistyö on myös taloudellisesti kannattavaa molemmille osapuolille. Tallink Silja säästää jätekustannuksissa, kun Paahtu noutaa kahvinporot, ja Paahtu saa käyttöönsä jatkuvan raaka-ainevirran. Toiminta käynnistyi toukokuussa 2025 Silja Serenadella, ja tavoitteena on myöhemmin laajentaa käytäntöä myös yhtiön muihin laivoihin.
“Tämänkaltaiset kiertotalousratkaisut ovat erinomainen esimerkki siitä, miten pienelläkin materiaalilla voi olla iso vaikutus. On ilo olla mukana tässä pilottihankkeessa, jossa pääsemme luomaan vaikuttavuutta yhdessä Paahtun kanssa”, sanoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.
Lähde ja kuva: Tallink Silja Oy
Jaa artikkeli: