Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsinki panostaa kestävän matkailun kehittämiseen

“Matkailun palautuessa meidän tulee korostaa Helsingin vahvuuksia kuten turvallisuutta, yhteiskunnan toimivuutta, kestävyyttä ja tilaa,” sanoo uusi Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen.

Helsingin elinkeino-osastolle perustettiin syyskuun alussa uusi matkailuyksikkö, jonka tehtäviin kuuluvat kaupungin matkailun edistäminen ja toimintaympäristön kehittäminen kestävästi ja älykkäästi yhteistyössä matkailun ekosysteemin kanssa. Lisäksi yksikkö vastaa matkailuneuvonnasta, panostaa kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen sekä matkailutuotteiden, alan innovaatioiden, digitaalisuuden ja tiedolla johtamisen edistämiseen.

Vuonna 2018 matkailu jätti Helsinkiin välitöntä matkailutuloa noin 1,6 miljardia euroa ja kokonaismatkailutulo kerrannaisvaikutuksineen kohosi noin 2,8 miljardiin. Matkailu loi myös noin 25 000 työpaikkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailu on harvoja kasvualoja, jotka tarjoavat merkittävän määrän uusia työpaikkoja maahanmuuttajille ja nuorille. Myös kerrannaisvaikutukset muille aloille ovat merkittäviä. Arviolta yksi matkailueuro tuo muille aloille 56 senttiä.

Koronapandemian aikana Helsingin matkailutoimialojen yritykset ovat kärsineet muuta Suomea enemmän. Noin puolet Helsingin vierailijoista on kansainvälisiä ja puolet liikematkailijoita. Pääkaupunkiseutu on myös ollut koko pandemian ajan Suomen alueista laajimpien ja pitkäkestoisimpien koronarajoitusten kohteena.

Kun yhteiskuntaa päästään jälleen avaamaan, haluaa Helsinki panostaa matkailun kehittämiseen vielä entistäkin enemmän. Tavoitteena on, että Helsinki kasvaa ja uudistuu kestävästi ja älykkäästi. Kestävyyteen ja tiedolla johtamiseen panostaminen luovat selkeää kilpailuetua.

Helsingin tunnettuutta halutaan lisätä yksilöllisten ja korkealaatuisisten ympärivuotisten matkailupalveluiden kautta, unohtamatta korkealaatuisia kansainvälisiä tapahtumia, kongresseja ja yritystapahtumia, jotka tuovat Helsinkiin matkailijoita ympäri vuoden.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: Helsingin kaupunki
Kuva: Camilla Bloom

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.