Lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestö IATA luopui kaikkien jäsenyhtiöidensä yhteishinnoittelusta lokakuun lopussa. Syynä niin sanottujen IATA- tai YY-hintojen poistumiseen olivat lentotuotteiden jakelun dramaattiset muutokset.
YY-hinnat olivat vuodesta 1945 alkaen olleet IATAn jäsenlentoyhtiöiden yhteisesti sopimat hinnat, joilla saattoi matkustaa millä tahansa yhtiöllä yhdellä lentolipulla, jonka matkustaja saattoi ostaa yhdellä kertaa samalla valuutalla ja jolla sai myös matkatavaransa lähtöselvitettyä lopulliseen määränpäähän asti.
Lippis oli toimiston kingi
Lennettyyn mailimäärään perustuneet hinnat sovittiin kansainvälisissä hintakongresseissa ja julkaistiin puhelinluettelon paksuisissa tariffikirjoissa, joiden avulla lentolippuja myyvissä matkatoimistoissa liput hinnoiteltiin. Kaikki säännöt, reititykset, hintatarkistukset, niiden poikkeukset, sudenkuopat ja porsaanreiät tunteva lipunhinnoittelija olikin pitkään matkatoimiston tärkeimpiä työntekijöitä.
Kilpailu tappoi yhteishinnat
Aina 1980-luvulle asti useimmat asiakkaat matkustivat juuri IATA-hinnoilla. Teknologian kehitys, globaalit varausjärjestelmät, automaattinen hinnoittelu ja lipunkirjoitus myötävaikuttivat vahvasti lentohinnoittelun uudistumiseen.
Yhdysvalloista alkanut kilpailun vapautuminen, lentoyhtiöallianssien muodostuminen ja kahden- tai monenkeskiset lentoyhtiöiden väliset sopimukset ja yhtiöiden omat markkinahinnat syrjäyttivät vähitellen yhteishinnoittelun. Lopulta vain 0,03 prosenttia kaikista lentolipuista myytiin enää vanhoilla YY-hinnoilla.