Belgialainen lentoyhtiö Air Belgium ilmoitti maanantaina päätöksestään lopettaa kaikki matkustajalennot 3. lokakuuta 2023 alkaen.
Matkustajat ja matkatoimistot ovat tyrmistyneitä, sillä Air Belgium ei ole onnistunut käsittelemään IATA:n laskutus- ja selvitysjärjestelmässä palautuksia kyseisistä varauksista. Jälleen kerran lentoyhtiö pysäytti palautusprosessin, ja samalla matkatoimistojen on maksettava lisää rahaa tulevista, jo peruuntuneista lennoista.
Air Belgium on käynnistänyt hakemuksen oikeudellisesta tervehdyttämismenettelystä, joka on oikeudellinen toimi, jonka tarkoituksena on jäädyttää sen velat ja neuvotella takaisinmaksuehdoista viiden vuoden kuluessa. Jos oikeusviranomaiset hyväksyvät suunnitelman, matkustajat joutuvat odottamaan hyvityksiään jopa vuoden. Tämä räikeä piittaamattomuus matkustajien oikeuksista on ristiriidassa EU:n lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen (asetus 261/2004) kanssa, jonka mukaan matkustajilla on oikeus hyvitykseen seitsemän päivän kuluessa lennon peruuttamisesta.
“Lentoyhtiöiden toiminnan epäonnistuminen ja sen jälkeinen keskeyttäminen on vakava ongelma, joka jättää kuluttajat haavoittuvaan asemaan ja taloudelliseen ahdinkoon. Vuodesta 2017 lähtien lentoyhtiöiden toimintahäiriöitä on ollut yli 140, ja niiden seuraukset ovat tuntuneet laajalti”, ECTAA:n puheenjohtaja Frank Oostdam sanoo.
Matkapaketteja varanneet matkustajat ovat paljon paremmin suojattuja, mutta tämä aiheuttaa merkittävän taakan matkanjärjestäjille, joista monet ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Matkanjärjestäjien on hankittava asiakkailleen vaihtoehtoisia lippuja, jotka ovat yleensä lyhyellä varoitusajalla paljon kalliimpia. Samalla ne eivät saa korvausta alkuperäisistä peruuntuneista lennoista.
Tällä matkailualan kilpailun vääristymisellä on kauaskantoisia seurauksia. On välttämätöntä, että näihin kiireellisiin kysymyksiin puututaan pikaisesti matkapakettidirektiivin tulevien tarkistusten yhteydessä ja matkustajien oikeuksia koskevan lainsäädännön puitteissa. Euroopan komission on toimittava nopeasti ja päättäväisesti suojellakseen sekä matkustajien että asiakkaitaan palvelevien matkailuyritysten oikeuksia ja etuja.
Lähde: ECTAA
Jaa artikkeli: