Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Arrivederzi Alitalia!

Alitalia lopettaa toimintansa 14. lokakuuta ja Italian uusi lentoyhtiö ITA (Italia Trasporto Aereo) nousee taivaalle seuraavana päivänä.

Alitalia on ollut vaikeuksissa jo vuosikausia. Siihen ovat sijoittaneet niin Air France-KLM kuin Etihad Airways, joka lopetti rahan pumppaamisen yhtiöön vuonna 2017.
Sittemmin Alitalian ostosta ovat neuvotelleet muun muassa Delta Air Lines, EasyJet, Italian rautatieyhtiö Ferrovie dello Stato Italiane ja China Eastern Airlines.

Uuden Italia Transporto Aereo (ITA) –lentoyhtiön omistaa valtio, joka omisti myös konkurssin tehneen Alitalian.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

ITA aloittaa toimintansa 52 lentokoneen laivastolla, joka lentää 45 kohteeseen 61 reitillä ja jonka tukikohdat ovat Milanossa ja Roomassa. Reittiverkossa on kohteita Italian lisäksi Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Kaukoidässä Japani.

Italialaista suhmurointia

Euroopan komissio on ilmoittanut paheksuvansa kahta Italian hallituksen Alitalialle myöntämää lainaa ja totesi, että ne olivat valtiontukisääntöjen mukaan laittomia. Komissio toteaa, että Italian hallituksen on perittävä 900 miljoonan euron lainat takaisin pian lopettavalta Alitalialta.

Euroopan komission varapuheenjohtajan Margrethe Vestagerin antamassa pitkässä lausunnossa todettiin, että Italian Alitalialle myöntämät lainat olivat valtiontukisääntöjen nojalla laittomia.
“Alitalian taloudelliset vaikeudet ovat alkaneet jo kauan sitten. Lentoyhtiötä on yritetty jo useaan otteeseen saneerata”, Vestager toteaa ja lisää, että vuodesta 2008 lähtien (sen jälkeen kun ryhmä yksityisiä sijoittajia osti määräysvallan) yhtiö on tehnyt tappiota joka vuosi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Alitalian tappiot jatkoivat kasvuaan, minkä vuoksi se tarvitsi kiireellisesti lisää varoja vuonna 2017. Samana vuonna Etihad ilmoitti, ettei se enää investoi lentoyhtiöön. Tämän jälkeen Italian hallitus myönsi kaksi lainaa, joiden arvo oli yhteensä 900 miljoonaa euroa, ja asetti lentoyhtiön erityiseen konkurssimenettelyyn.

Muiden lentoyhtiöiden tekemien valitusten perusteella EU:n komissio aloitti muodollisen tutkinnan vuosi sen jälkeen, kun Italia oli myöntänyt lainat Alitalialle.

“900 miljoonan euron lainojen osalta perusteellinen tutkimus on osoittanut, että ensinnäkin lainat ovat valtiontukea Alitalialle ja toiseksi ne ovat valtiontukisääntöjen mukaan laittomia.”

Kun Italia myönsi lainat, se ei arvioinut etukäteen lainan takaisinmaksun todennäköisyyttä.
EU:n arviossa Alitalian tilanteesta vuonna 2017 todettiin, että takaisinmaksu “oli hyvin epätodennäköistä”, ja lisää, että lainat ovat edelleen maksamatta.

Koska yksikään yksityinen lainanantaja ei olisi tuolloin myöntänyt lainoja Alitalialle, ne ovat valtiontukea yhtiön hyväksi.
Italia olisi kuitenkin voinut myöntää Alitalialle pelastusrahoitusta. Näin olisi tapahtunut, jos lainat olisi maksettu takaisin kuuden kuukauden kuluessa ja olisi laadittu rakenneuudistus- tai selvitystilasuunnitelma. Valitettavasti mikään näistä laillisen valtiontuen kriteereistä ei täyttynyt.

Komissio on todennut, että Italian lainojen ansiosta Alitalialla oli “epäreilua etua kilpailijoihinsa nähden kansallisilla, eurooppalaisilla ja maailmanlaajuisilla reiteillä”.

Parhaillaan on meneillään myös toinen tutkimus, joka koskee samanlaista lainaa, jonka Italia myönsi Alitalialle vuoden 2019 lopussa. Vaikuttaa varsin todennäköiseltä, että toinenkin lausunto laittomasta valtiontuesta annetaan.

EU vaatii, että Italian on perittävä laina takaisin Alitalialta. Tämä voisi olla mahdollista Alitalian omaisuuden, muassa sen omistamien lentokoneiden myyntien avulla.

Uusi lentoyhtiö ITA ei ole velvollinen maksamaan takaisin Alitalian laittomia lainoja.

“EU:n sääntöjen mukaan uusi yritys ei ole vastuussa myyjän aiemmin saamasta tuesta, jos nämä kaksi yritystä ovat riittävän erilaisia. Toisin sanoen, jos niiden välillä on selkeä katkos, niin sanottu ‘taloudellinen epäjatkuvuus.”

ITA aloittaa toimintansa supistettuna ja lentää alle puolella Alitalian koneista harvempiin kohteisiin. ITA saa käyttöönsä vähemmän lähtö- ja laskeutumisaikoja kuin mitä Alitalialla oli hallussaan. Uusi yhtiö saa vain 43 prosenttia Alitalian lähtö- ja saapumisajoista Rooman Fiumicinon lentoasemalla ja 85 prosenttia Milanon Linaten lentoasemalla.

ITA ei ota haltuunsa Alitalian maahuolinta- ja huoltotoimintoja.
Alitalia-brändi myydään pois.
ITA:n kustannusrakenne poikkeaa Alitalian kustannusrakenteesta, ja sen henkilöstömäärä on pienempi.
ITA ei tee tarjousta Alitalian kanta-asiakasohjelmasta varmistaakseen, etteivät asiakkaat siirry sille suoraan Alitalialta.

Italian hallitus on hyväksynyt 1,35 miljardin euron suuruisia pääomasijoituksia uuteen yhtiöön.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.