Boeing 737 MAX kuulunee maailman eniten julkisuutta saaneisiin lentokonemalleihin. Maaliskuussa 2019, sen jälkeen kun Boeing 737 MAX -koneille oli sattunut lyhyellä väliajalla kaksi tuhoisaa maahansyöksyä, ilmailuviranomaiset kautta maailman asettivat koneen lentokieltoon.
Nyt Air Lease, Boeingin suuri asiakas, haluaa valmistajan hylkäävän Boeing 737 MAX -brändin. Mallin maineesta eivät ole ylpeitä yhtiön muutkaan asiakkaat. Monissa Boeing 737-lentokoneissa mallin nimi on maalattu näkyvälle paikalle, lähelle matkustajien käyttämiä ovia. Ryanair on korvannut joissakin koneissaan ”Boeing 737 MAX 8” -tekstin ”Boeing 737-8200” -tekstillä ja verkkosivuillaan yhtiö välttää käyttämästä MAX-termiä. Toinen yhtiö, VietJet, on käyttänyt mallinimeä ”Boeing 737-8”.
Myös Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on samoilla linjoilla: twiitissään huhtikuussa 2019 – kuukausi sen jälkeen kun USA määräsi konemallin lentokieltoon – hän pahoitteli brändin maineelle koitunutta vahinkoa ja ehdotti ratkaisuksi, että yhtiö lisäisi Boeing 737 MAX -malliin joitakin uusia ominaisuuksia ja brändäisi sen uudelleen toisella nimellä.
Oli ratkaisu mikä tahansa, on konemallin maine onnettomuuksien ja lentokiellon myötä kärsinyt merkittävästi. Valmistajalla on suuria tilauksia ja noin 400 konetta on valmiina odottamassa lentokiellon purkamista. Joulukuussa 2019 Boeing-yhtiö päätti keskeyttää Boeing 737 MAX-koneiden tuotannon tammikuusta 2020 lähtien. Yhtiön uusi toimitusjohtaja Dave Calhoun on nyt kuitenkin ilmoittanut, että lentokiellosta huolimatta tuotanto jatkuu todennäköisesti jo huhtikuussa. Hän ei myöskään kannata paljon julkisuutta saanutta ajatusta mallin uudelleenbrändäämisestä.
Lähteet: Simple Flying, Yle, Kauppalehti