Hyppää sisältöön
Lentoaseman näyttötaulu ja kännykkä
· Ikkunapaikka

ECTAA: Vaatimus palvelumaksujen palauttamisesta lentojen peruuntuessa on kohtuuton

Vaatimus palvelumaksujen palauttamisesta kuljetuspalvelun peruuntuessa vaarantaa matkatoimistojen toiminnan, toteaa Eurooppalaisia matkatoimistoja ja matkanjärjestäjiä edustava ECTAA.

ECTAA on pettynyt ja huolissaan Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan tuoreesta äänestystuloksesta liittyen kahteen matkustajien oikeuksia koskevaan asetusehdotukseen.

Parlamentin liikennevaliokunta katsoo, että kuljetuspalvelun, kuten lennon, peruuntumistilanteessa matkustajalla on lipun hinnan palautuksen ohella oikeus saada takaisin myös lipun varaamistoiminnoista matkatoimistolle maksamansa palvelumaksu.

ECTAAn mukaan linjaus on merkittävä uhka matkatoimistojen toimintaedellytyksille, onhan peräti 98 % eurooppalaisista matkatoimistoista mikro- tai pk-yrityksiä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

ECTAA on 36 kansallisen matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäliiton kattojärjestö, joka edusta noin 80 000 eurooppalaista alan yritystä.

Matkatoimistojen ansaintalogiikka perustuu palvelumaksuihin

ECTAA toteaa lausunnossaan, että tämän päivän matkailumaailmassa matkapalveluita välittävät yritykset, kuten matkatoimistot, saavat enimmilläänkin vain olemattomia myyntipalkkioita lento- ja muilta kuljetusyhtiöiltä. Tämän vuoksi matkatoimistojen ansaintalogiikan ja palvelutarjonnan perustana ovat viimeisten parinkymmenen vuoden ajan olleet asiakkailta perittävät palvelumaksut. Nämä maksut kattavat liikenneyhtiöiden puolesta matkatoimiston asiakkaalle tarjoamat palvelut eri matka- ja reittivaihtoehtojen tarjoamisesta varausten tekemiseen ja varausprosessin hallinnointiin.

Matkatoimistot tarjoavat myös arvokasta asiantuntemusta, neuvontaa ja tukea matkan koko suunnittelun ja varaamisen ajan. Matkatoimistot auttavat asiakkaitaan matkan muutos- ja peruutustilanteissa sekä kuljetuspalvelun peruutukseen liittyvien hinnanpalautusten kanssa. Matkatoimisto tarjoaa asiakkaalle kaikki nämä palvelut itsenäisesti ja irrallisena varsinaisesta kuljetuspalvelusta. ECTAAn lausunnon mukaan näin ollen matkatoimisto on oikeutettu korvaukseen tehdystä työstä riippumatta siitä, toteutuuko vai perutaanko varattu kuljetuspalvelu.

Matkatoimisto ei voi vaikuttaa kuljetuspalvelun toteutukseen

Matkatoimistolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa varsinaisen kuljetuspalvelun toteutukseen, eikä sen tulisi kärsiä taloudellisia menetyksiä, jos kuljetusyhtiöt eivät täytä omia sopimusvelvoitteitaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“On kohtuutonta vaatia kuljetuspalvelun välittäjänä toimivaa matkatoimistoa palauttamaan asiakkaalle palvelumaksunsa, kun matkatoimisto on sopimuksen mukaisesti tehnyt työnsä. Matkatoimiston tekemä työ on erillinen kuljetuspalvelusta. Velvollisuus palauttaa omasta työstä tehty palkka silloin, kun kuljetusyhtiö ei pysty suorittamaan omaa palveluaan, rankaisisi matkatoimistoja täysin epäoikeudenmukaisesti ja tilanteessa, johon ne eivät voi mitenkään vaikuttaa”, toteaa ECTAAn varapuheenjohtaja Heli Mäki-Fränti.

ECTAA pyytää parlamentin liikennevaliokuntaa harkitsemaan uudelleen kantaansa ja varmistamaan, että matkatoimiston ei tarvitse palauttaa palvelumaksua silloin, kun se on täyttänyt sopimusvelvoitteensa asiakkaalle. Oikeudenmukainen korvaus suoritetuista palveluista ja työstä on välttämätöntä terveen ja kilpailukykyisen matkailumarkkinan ylläpitämiseksi Euroopassa.

Euroopan komissio haluaa parantaa matkustajien oikeuksia

Taustalla ovat Euroopan komission ehdottamat kaksi lainsäädäntöaloitetta matkustajien oikeuksien parantamiseksi. Toinen niistä vahvistaa nykyisten matkustajan oikeuksien täytäntöönpanoa kaikissa liikennemuodoissa ja toinen luo uusia oikeuksia useita liikenteenharjoittajia koskeville multimodaalisille matkoille.

Ehdotusten tavoitteena on muun muassa selkeyttää ja virtaviivaistaa peruuntuneen kuljetuksen hinnan palautusprosessia, erityisesti kun liput on ostettu välittäjän kautta, sekä vahvistaa selkeät menettelyt ja määräajat välittäjän kautta matkustajille maksetuille hinnanpalautuksille. Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on kannassaan mennyt komission ehdotuksia pidemmälle ja ehdottanut, että matkustajilla olisi oikeus saada lipun hinta kokonaisuudessaan takaisin – mukaan lukien välittäjän/matkatoimiston veloittama välityspalkkio – kun kuljetuspalvelu peruutetaan.

Tämä kanta herättää huolta matkatoimistoissa, koska asetus velvoittaisi ne palauttamaan tehdystä työstä ja asiakkaalle tarjotuista palveluista veloitetut palvelumaksut – huolimatta siitä, että matkatoimistoilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa itse kuljetuspalveluun ja sen mahdolliseen peruuntumiseen.

Lähde: SMAL
Kuva: Istockphoto

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].