Hyppää sisältöön
· Leena

Ensimmäiset ilmailun liiketoiminnan opiskelijat valmistuvat

Kansainvälinen Aviation Business -koulutusohjelma pyörii kolmatta vuotta Haaga-Helian Porvoon kampuksella. Moni ensimmäisen sisäänoton opiskelija saa jouluksi valmiiksi Bachelor on Business Administration (BBA) -tutkintonsa. Ilmailuala kasvaa ja työllistää maailmanlaajuisesti. Porvoon koulutus avaa monelle ulkomaalaisellekin opiskelijalle ovat työelämään.

Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian Porvoon kampuksella on ollut kansainvälistä liiketalouden koulutusta vuodesta 1997. Englanninkielinen matkailualan ammattikorkeakoulutus alkoi vuonna 2003 ja näiden myötä niin opetus kuin opiskelijatkin kansainvälistyivät.

Aviation Business -koulutusohjelman johtaja Kaija  Lindroth oli jo silloin mukana kehittämässä kansainvälistyvää koulutusta. Ilmailualan korkeakoulutasoiselle koulutukselle nähtiin tarvetta myös alan sisällä. Onhan ala maailmanlaajuisesti kasvava ja paljon työllistävä. ”Vastasimme alan toiveisiin ja Aviation Business -koulutusohjelma alkoi Porvoossa vuonna 2017. Nyt on jo kolmas ryhmä menossa ja iso joukko tammikuussa 2017 aloittaneita opiskelijoita valmistuu jouluksi.  Heillä on hyvät lähtökohdat. Työharjoittelua alan yrityksissä, kansainvälisiä kontakteja ja verkosto valmiina. Osalla jo työpaikka yrityksessä, jonne ovat tehneet lopputyönsä”, iloitsee Kaija Lindroth.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Opiskelijoita ympäri maailmaa

Aviation Business -ohjelman kolmessa aloitusryhmässä on yhteensä 71 opiskelijaa, joista 51 Suomesta. Venäjältä on kolme ja kaikkiaan 17 muusta maasta kaikista yksi opiskelija. Kaukaisimmat tulevat Bangladeshista, Kiinasta. Myanmarista, Pakistanista ja Vietnamista. Myös Afrikan maista on opiskelijoita Kamerunista, Nigeriasta ja Sambiasta.

Euroopan ulkopuolelta tulevat maksavat koulutuksestaan 8500 euron lukuvuosimaksun, ellei heillä ole pysyvää oleskelulupaa tai perhesiteitä Suomessa. ”Meilläkin on kokemusta maahanmuuttoviraston pitkistä käsittelyajoista. Moni kansainvälinen opiskelija on tullut valituksi meille ja odottaa kotimaassaan muuttoa Suomeen opiskelemaan. Paikka vaan menee sivu suun, kun oleskelulupapäätöstä ei saa useaan kuukauteen. Meille se on menetetty business ja paljon puhutulle koulutusviennille hukattu mahdollisuus”, kritisoi Kaija Lindroth.

Hän kertoo, että ilmailualan tutkinto kiinnostaa myös jo työelämässä olevia henkilöitä. ”Osa opiskelijoitamme tulee suoraan lukiosta mutta iso osa on jo työelämässä mukana. Meillä on lentohenkilökuntaa ja lentokentillä tai lentoyhtiöissä työskenteleviä henkilöitä, joilta puuttuu alan tutkinto. Se tarvitaan uralla etenemiseen ja alan kansainvälisiin tehtäviin”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Haaga-Heliassa on myös maisteritason Aviation and Toursim Business -ohjelma Pasilan Campuksella heille, jotka haluavat jatkaa opiskelujaan”, kertoo Kaija Lindroth.

Koulutusvientiä Kiinaan

Porvoon koulutusohjelma oli alkaessaan kolme vuotta sitten ihan kärkijoukoissa. Nyt alan koulutusta on tarjolla jo paljon enemmän. Lähin Virossa ja Hollannissa, Englannissa ja Saksassa hyvinkin laajaa koulutustarjontaa.

” Muutamassa vuodessa tilanne on muuttunut ja nyt ohjelmamme on hyvinkin trendikäs. Sen näki vaikkapa ITB-messuilla, joilla alan koulutuksentarjoajia oli useita”, toteaa Kaija Lindroth.

Alan oppilaitokset tekevät yhteistyötä ja niin opiskelijat kuin opettajatkin liikkuvat kansainvälisesti. Porvoossa on tällä hetkellä alan kouluttajia Espanjasta omien kansainvälisten kouluttajien lisäksi.

Haaga-Helialla on yhteistyöprojekti Kiinan kanssa. Porvoon kampuksella on koulutusviennin yhteistyöprojekti Kiinan Chongqingissa. Se on kolmenkymmenen miljoonan asukkaan kaupunki, jossa on kahdeksan lentokenttää.  Yhteistutkinto paikallisen yliopiston kanssa sisältää myös ohjaajien koulutusta ja sieltä oli syksyllä 2018 Porvoossa viisi opettajaa opiskelemassa alan koulutusta. Syksyllä 2020 Aviation Business -koulutuksen on määrä alkaa Kiinassa osittain Haaga-Helian ohjauksessa.

Oikeita caseja

Porvoon opiskelijat ovat koulutuksensa aikana vierailleet mm. Milanossa, Madridissa, Tukholmassa, Genevessä, Toulousessa, Münchenissä ja Amsterdamissa. Koulutukseen liittyvät projektit ja opinnäytetyöt tehdään aina myös autenttisessa ympäristössä yrityksien ja alan eri toimijoiden kanssa. ”Meillä ei siis ole mitään keksittyjä caseja vaan projektipartneri on aina elävästä elämästä”; painottaa Kaija Lindroth.

Yhteistyökuvioita on ollut esim. Airbusin ja Aeroflotin kanssa. Aviatorin kanssa on paneuduttu Kiinan markkinoihin niin matkustaja- kuin rahtipuolellakin. Finnairin kanssa on pohdittu vastuullisuutta ja yhdessä kehitetty lounge-konseptia. Parhaillaan on menossa projekti Istanbulin uuden lentokentän kanssa. Siellä on määrä kehittää kentän palvelutarjonnan laatua mm. erityisryhmien tarpeet huomioon ottaen.

Haaga-Helian Aviation Business -koulutusohjelman johtajat Kaija Lindroth ja Maija Eklöf.

Vetäjä vaihtuu

Kaija Lindroth on tehnyt liiketalouden ja matkailun koulutuksen parissa pitkän uran ja koulutuksen kansainvälistyminen on ollut hänelle mielenkiinnon kohteena. Aviation Business koulutusohjelma on nyt pyörinyt kolme vuotta ja ensimmäiset opiskelijat valmistuvat loppusyksystä. ”On kiinnostavaa nähdä, kuinka opiskelijat työllistyvät. Nyt on hyvä aika analysoida työmme tuloksia ja jatkaa kehitystyötä. Itse olen jäämässä eläkkeelle juuri sopivasti tämän ensimmäisen ryhmän valmistumisen myötä”, kertoo Kaija Lindroth. Hän on perehdyttänyt itselleen jatkajan. Maija Eklöf aloitti Haaga-Heliassa lokakuun alussa. Maija Eklöfillä on vahva kokemus alalta, etenkin lentoyhtiöpuolelta. Hän on työskennellyt Finnairilla, Norralla ja Etihad Airwaysillä.

 

Antti Haukkamaa
Leena