Monilla matkailijoilla on erityistarpeita, jotka pitää huomioida jo matkaa suunnitellessa. Ikäihmiset ja lapsiperheet lastenvaunuineen arvostavat esteettömyyttä, mutta erityisesti liikuntarajoitteisten täytyy valita kohteensa esteettömyys edellä.
Esteettömyys tarkoittaa yhdenvertaista kohtelua sekä tuotteiden ja palveluiden saatavuutta kaikille ja se tulee ottaa huomioon koko matkan ajan kotoa kotiin. Fyysisen esteettömyyden lisäksi tulee ottaa huomioon myös näkemiseen, kuulemiseen ja kommunikaatioon liittyvät asiat. Myös muistisairaat ja kehitysvammaiset kohtaavat samoja haasteita.
Esteettömyys ei synny itsestään vaan se tehdään yhdessä palveluiden käyttäjien kanssa. Lähtökohtana tulee olla käyttäjän tarpeet, toiveet ja kokemus. Esteettömyys ei välttämättä tarkoita samoja palveluita kaikille. Yksilölliset tarpeen tulee ottaa huomioon niin matkakohteita esitellessä kuin niitä valitessakin.
Pyörätuolilla liikkuessa tulee ottaa huomioon paikkojen ja liikennevälineiden esteettömyys. Tämä korostuu tietysti matkustaessa, kun kohteet eivät ole tuttuja ja niiden esteettömyydestä on vaikea löytää ajantasaista tietoa. Miten lentokentällä pääsee kulkemaan portilta toiselle, millä kulkuvälineellä pääsee hotellille, mikä hotelli on sopiva ja miten kohteessa pääsee liikkumaan, ovat kaikki tärkeitä kysymyksiä matkaa suunniteltaessa.
Esteettömän matkailun suunnittelussa matkatoimistojen rooli korostuu. Niiden kautta on mahdollista saada paikkansapitävää tietoa hotellien, kuljetusvälineiden ja kohteiden esteettömyydestä. Matkatoimiston kautta esteetöntä pakettimatkaa varatessa asiakas voi luottaa asiantuntijoiden suunnittelemaan matkasuunnitelmaan. Ja koko matkaketju kotoa kotiin saadaan järjestymään mahdollisimman vaivattomasti.
Apu lentokentällä portilta toiselle siirryttäessä, kyyti kentältä hotelliin, hotellin valinta ja kohteen katujen esteettömyys on mahdollista selvittää osaavan matkatoimiston kanssa.
EU-asetus tukee liikuntarajoitteisen matkailijan lentomatkailua. Sen mukaan EU-maista lähtevillä tai niihin saapuvilla lennoilla on tarjottava ilmaista apua lentoasemilla, minkä lisäksi liikuntarajoitteiset matkustajat voivat kuljettaa maksutta kaksi apuvälinettä.
Valmisteilla on myös EU:n esteettömyysdirektiivi, jonka tarkoituksena on parantaa palveluiden ja tuotteiden saatavuutta kaikille.
Suomessa on noin puoli miljoonaa liikuntarajoitteista henkilöä, eli iso ryhmä potentiaalisia matkustajia. Palveluntarjoajille on siis myös kannattavaa tarjota tietoa palveluiden ja paikkojen esteettömyydestä ja näin houkutella uusia vierailijoita. Usein ongelmana on riittämätön tieto kohteen esteettömyydestä.
Tiedot esteettömyydestä kannattaa laittaa selkeästi esille nettisivuille niin, että niiden löytäminen on helppoa ja varmistaa, että henkilökunta on niistä myös tietoinen. Näin varmistetaan mahdollisimman sujuva vierailu ilman turhia yllätyksiä. Matkatoimistot ja palveluntarjoajat voivat myös vuokrata tarvittavia apuvälineitä tai auttaa varaamaan niitä.
Vaikka esteettömyyssäädökset eivät velvoittaisikaan toimijaa suoraan, on esteettömyys kannattavaa ottaa huomioon.
Jaa artikkeli: