Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

EU:n jäsenvaltioille yhdenmukaiset matkustussäännöt

Sekä matkustajat että yritykset tarvitsevat vakaat ja johdonmukaiset eurooppalaiset matkustussuositukset, jotta he voivat aloittaa matkustamisen uudelleen ja valmistautua turvallisesti kevääseen.

Viime viikkoina Euroopassa on havaittu COVID-tapausten lisääntyminen ja uusimman ja erittäin helposti tarttuvan Omikron-muunnoksen leviäminen. Euroopan komissio ilmoitti joulukuussa 2022 , että EU:n digitaalinen COVID-todistus (DCC) olisi voimassa yhdeksän kuukautta ilman tehosterokotusta, mutta useat EU-maat, kuten Ranska, Italia, Tanska ja Malta, päättivät lyhentää kansalliseen käyttöön tarkoitettujen rokotuskorttien voimassaoloaikaa seitsemään tai kolmeen kuukauteen.

Useat maat ovat myös ottaneet käyttöön uusia testausvaatimuksia, joita sovelletaan rokotettuihin/palautettuihin EU:n matkustajiin, mikä on vastoin nykyisiä neuvoston suosituksia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailutellisuuden järjestöt ovat hyvin huolissaan tästä uudesta, eri puolilla Eurooppaa syntyvästä sääntöjen kirjosta. Matkailutoimiala tukee Euroopan komissiota, jonka mukaan yhdenmukainen voimassaoloaika matkustusrajoituksille “on välttämätön turvallisen vapaan liikkuvuuden ja EU:n tason koordinoinnin kannalta”. Vaikka komissio suosittelee EU:n jäsenvaltioille, että ne soveltaisivat samaa koronatodistuksen voimassaoloaikaa EU:n sisäisessä matkustamisessa ja kansallisella tasolla, syntyvät erot ovat huolestuttavia. Jäsenvaltioiden olisi noudatettava neuvoston suosituksia, kun niistä sovitaan ja niitä ajantasaistetaan, jotta matkustaminen jäsenvaltioiden välillä olisi aina mahdollista yhtäläisin edellytyksin kaikkialla EU:ssa.

Vaikka pandemia on riehunut viimeiset kaksi vuotta, useat EU:n jäsenvaltiot toimivat edelleen yksipuolisesti ja ottavat käyttöön erilaisia koronapassien voimassaoloaikoja sekä erilaisia sääntöjä alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten aikuisten osalta. Tällä on suora vaikutus perheisiin, jotka haluavat matkustaa talvilomalle ja myöhemmin keväällä.

Matkustusrajoitusten epäyhtenäisyys EU:ssa vaikuttaa suoraan yksittäisiin matkustajiin ja yrityksiin, jotka suunnittelevat tulevia matkoja ja lomavarauksia. Liikenne- ja matkailualan varausmäärät ovat edelleen vähintään 30 prosenttia vuoden 2021 tasoa alhaisemmat.

Lisäksi Euroopan tautien ehkäisy- ja valvontakeskuksen (ECDC) viimeisimmissä ohjeissa taudin leviämisen vähentämiseksi on keskitytty vahvistamaan muita kuin farmaseuttisia toimenpiteitä, kuten suurten julkisten tai yksityisten kokoontumisten välttämistä, kasvosuojien käytön laajentamista, sosiaalisissa tai työympäristöissä olevien ihmisryhmien välisten kontaktien vähentämistä, etätyötä ja kotitalouksien välisen sekoittumisen vähentämistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Myös Maailman terveysjärjestö (WHO) korostaa, että matkustusrajoituksilla ei ole onnistuttu rajoittamaan Omikronin kansainvälistä leviämistä, ja huomauttaa, että “tällaiset toimenpiteet ovat ajan mittaan tehottomia ” .

Koordinoimattomien matkustusrajoitusten syntyminen EU:n alueella vaarantaa kehitysyhteistyön rahoituskomitean tavoitteen, joka on turvallisen ja vapaan liikkuvuuden tukeminen EU:n alueella. Kehotamme hallituksia lopettamaan poikkeamisen tästä johdonmukaisesta lähestymistavasta ja varmistamaan selkeän ja yhdenmukaisen prosessin Euroopan tasolla.

Matkailuteollisuus on jo kärsinyt suuresti pandemiasta, ja sen taloudelliset seuraukset jatkuvat vielä vuosia. Nyt tarvitaan enemmän kuin koskaan kansallisten hallitusten välistä koordinointia selkeiden, turvallisten ja johdonmukaisten sääntöjen laatimiseksi, jotta voidaan tukea matkailijoiden luottamusta, “pelastaa” kesäkausi ja viime kädessä varmistaa talouden elpyminen.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.