Finnair aloittaa jälleen lennot Viron Tarttoon 2.6.2024 alkaen. Finnair keskeytti Tarton-lennot kuukaudeksi, jotta Tarton lentoasemalla voitiin ottaa käyttöön GPS:stä riippumaton lähestymisratkaisu.
Tarton lentokentällä käytössä olleet lähestymismenetelmät perustuivat aiemmin GPS-signaalin käyttämiseen. Alueella esiintynyt GPS-häirintä on välillä estänyt lentokoneiden lähestymisen ja laskeutumisen Tarton lentokentälle, minkä johdosta Finnair joutui perumaan Helsingin ja Tarton väliset lennot 29.4.–31.5.2024.
Vaihtoehtoinen lähestymismenetelmä saatiin käyttöön
Toukokuun aikana Tarton lentoasemalla käytössä olevia lähestymismenetelmiä on uudistettu siten, että osaa menetelmistä voidaan käyttää ilman GPS-signaalia. Nämä uudistetut menetelmät perustuvat maalaitteesta lähetettäviin radiosignaaleihin. Radiosignaaliin perustuvat lähestymismenetelmät ovat olleet jo pitkään ilmailussa käytössä, eikä GPS-häirintä vaikuta niiden käytettävyyteen. Vastaavanlaisia perinteisiä lähestymismenetelmiä on edelleen käytössä tietyillä lentoasemilla vaihtoehtona GPS-pohjaisille lähestymismenetelmille.
“Viron lennonjohtopalveluista vastaava EANS (Estonian Air Navigation Services) on tehnyt erinomaista työtä, että vaihtoehtoinen menetelmä saatiin nopeasti käyttöön. Haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitamme Virossa asian edistämisestä”, sanoo Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen.
Finnair lentää Viron Tarttoon ATR-koneilla kahdesti päivässä kuutena päivänä viikossa. Lennot operoi Finnairin yhteistyökumppani Norra.
Finnairin mukaan GPS-häirintä on lisääntynyt selvästi vuodesta 2022 lähtien, mutta häiriöillä ei ole ollut vaikutuksia lentojen turvalliseen suorittamiseen. Lentokoneiden järjestelmät tunnistavat GPS-häirinnän, ja lentokoneissa on käytössä muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS-järjestelmään kohdistuu häiriöitä. Finnairin ja Norran lentäjät ovat myös hyvin tietoisia GPS-häirinnästä ja osaavat varautua siihen.
Lähde ja kuva: Finnair