Finnair keskeyttää päivittäiset lentonsa Viron Tarttoon 29.4.-31.5.2024 väliseksi ajaksi, jotta Tarton lentoasemalle voidaan toteuttaa GPS:stä riippumaton lähestymisratkaisu.
Häirintä haittaa lentojen lähestymistä ja laskeutumista
Tarton lentokentällä käytössä olevat lähestymismenetelmät perustuvat tällä hetkellä GPS-signaalin käyttämiseen. Alueella esiintyvä GPS-häirintä vaikuttaa lähestymismenetelmien käytettävyyteen, ja voi siten estää lentokoneen lähestymisen ja laskeutumisen lentokentälle. Viime viikolla kaksi Finnairin lentoa joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaalle GPS-häirinnän estettyä lähestymisen Tarttoon.
Finnair peruu Tarton lentonsa kuukaudeksi, jonka aikana Tarton lentoasemalle on tarkoitus rakentaa lähestymismenetelmät, jotka mahdollistavat lentojen turvallisen ja sujuvan operoinnin ilman GPS-signaalia.
Asiakkaat, joilla on varaus Helsingin ja Tarton välisille lennoille 29.4.-31.5. saavat Finnairilta viestin lennon perumisesta ja heille kerrotaan vaihtoehdoista henkilökohtaisesti tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla.
Tarton ainoa kansainvälinen yhteys
Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi kansainvälisiä lentoja Tarttoon.
”Olemme pahoillamme asiakkaillemme lentojen keskeyttämisestä aiheutuvasta vaivasta. Lentoturvallisuus on aina meille tärkein prioriteetti, ja kun lähestyminen Tartossa vaatii tällä hetkellä GPS-signaalia, emme voi sinne lentää GPS-häirintätilanteessa,” sanoo Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen.
”Finnairin koneiden järjestelmät tunnistavat GPS-häirinnän, lentäjämme ovat hyvin tietoisia asiasta ja lentokoneissa on käytössä muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS-järjestelmään kohdistuu häiriöitä”, Paajanen sanoo. ”Useimmilla lentoasemilla on käytössä vaihtoehtoisia menetelmiä lähestymiseen, mutta joillain kentillä, kuten Tartossa, käytössä on vain menetelmät, jotka vaativat tuekseen GPS-signaalin. Tartossa esiintyvä GPS-häirintä pakottaa meidät keskeyttämään lennot toistaiseksi, kunnes vaihtoehtoiset lähestymismenetelmät on saatu luotua.”
GPS-häirintä on lisääntynyt vuodesta 2022 lähtien, ja Finnairin lentäjät ovat raportoineet sitä erityisesti Kaliningradin läheisyydestä, Mustanmeren, Kaspianmeren sekä Itäisen Välimeren alueelta.
Tyypillisesti GPS-häirintä ei vaikuta lentoreitteihin eikä lentoturvallisuuteen, sillä lentäjät ovat hyvin tietoisia siitä ja lentokoneissa on käytössä vaihtoehtoisia järjestelmiä, joita käytetään, kun GPS-signaaliin kohdistuu häiriötä.
Lähde ja kuva: Finnair
Jaa artikkeli: