Finnair on päivittänyt listaa kohteista, jonne se alkaa lentää heinäkuun alusta.
Euroopassa mm. Italian lentojen aloitus on siirretty elokuulle.
Kohteet Suomessa
Heinäkuussa:
- Kuopio
- Maarianhamina
- Oulu
- Rovaniemi
- Turku
- Vaasa
Elokuussa
- Ivalo
- Kittilä
Kohteet Euroopassa
Heinäkuussa:
- Amsterdam
- Berliini
- Bryssel
- Budapest
- Düsseldorf
- Frankfurt
- Geneve
- Göteborg
- Hampuri
- Kööpenhamina
- Lontoo
- Malaga
- Manchester
- München
- Oslo
- Pariisi
- Praha
- Riika
- Tukholma
- Vilna
- Wien
- Zürich
Elokuussa
- Alanya
- Antalya
- Dublin
- Dubrovnik
- Edinburgh
- Hania
- Iraklion
- Madrid
- Milano
- Palma
- Rodos
- Rooma
- Split
- Varsova
Kohteet Aasiassa
Itään päin meneville on tarjolla monta viikoittaista yhteyttä Japaniin. Lisäksi Finnair liikennöi muita Aasian suurkaupunkien reittejä. Pekingin ja Shanghain reitit vaativat vielä viranomaishyväksynnän.
Heinäkuussa:
- Hongkong
- Soul
- Shanghai
- Tokio (Naritan lentokenttä)
Elokuussa:
- Delhi
- Singapore
Kohteet Yhdysvalloissa
Elokuussa:
- New York
Heinäkuun aikana Finnair tulee liikennöimään noin 30% normaalista lentomäärästään ja noin 20% normaalista istuinkapasiteetistaan. Huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana Finnair lensi vain noin 5% kapasiteetistaan.
*Huomioithan, että listatut kohteet saattavat muuttua. Katso lentoaikataulut ja varaa täältä.
Aluksi hyödynnetään pienempiä koneita
Finnair lentää kaukoreittejään A350-koneilla, kun taas Euroopassa käytetään pienempiä kapearunkokoneita. “Meillä on monipuolinen laivasto, josta hyödymme nyt”, liikennesuunnittelusta vastaava Patrik Nyqvist kertoo. “Voimme käyttää pienempiä koneita reittien ylösajoon.”
Monia reittejä lennetään alkuun 70-100-paikkaisilla koneilla. Kapasiteettia voidaan siten nostaa helposti vaihtamalla koneet suurempiin uusien vuorojen lisäämisen sijasta.
“Aloitamme pienemmillä koneilla lyhyillä reiteillä, jotta voimme joustavasti tarpeen mukaan lisätä istuinkapasiteettia isompien koneiden avulla”, Patrik Nyqvist lisää. “Voimme toki myös lisätä vuoroja, kun niille tulee tarvetta.”
Suurin haaste liikenneanalytiikasta vastaavan Aaron McGarveyn mukaan on arvioida minkä verran kysyntää uusille reiteille on. Kun suurin osa koneista on ollut maassa huhtikuun alusta saakka, täytyy reittisuunnittelun kysyntään perustuvia metodeja mukauttaa, mikä tuo omat kiemuransa liikennesuunnittelutiimille.
“Normaalisti käyttämämme työkalut ovat nyt hyödyttömiä”, hän sanoo. “Meidän täytyy kehittää uusia tapoja ymmärtää trendejä. Kuinka voimme parhaiten hyödyntää laivastoamme?”
“Emme voi nojata normaaleihin ennustejärjestelmiin samoin kuten ennen”, mukailee Nyqvist. “Meidän tarkkailtava eri trendejä normaalien optimointityökalujen sijasta.”
“Ihmisten varauskäyttäytyminen on nyt hyvin erilaista, koska ilmassa on paljon epävarmuutta, joten meidän täytyy työskennellä eri moodissa.” Sekä Nyqvist että McGarvey odottavat sekä vapaa-ajan että liikematkailun kasvavan keskipitkällä ja pitkällä tähtäimellä.
Tilannetta tarkastellaan säännöllisesti
Haasteisiin vastataan tarkastelemalla tilannetta säännöllisesti uuden liikenneohjelman alettua heinäkuussa. Näin McGarvey ja Nyqvist voivat tiiminsä kanssa muokata palvelua kysynnän mukaan sekä huomioida tarpeet, jotka mahdollisesti nousevat esille kapasiteetin nostamisen myötä.
“Kaikkein tärkeintä on seurata valtioiden asettamia matkustusrajoituksia ja mukauttaa toimintaa niiden mukaan”, sanoo Nyqvist. Tämä on olennaista, koska rajoituksia aletaan poistaa tai mahdollisesti asettaa uudelleen eri maissa eri aikoihin. “Jos kysyntä kasvaa nopeammin kuin odotamme, pystymme reagoimaan siihenkin”, hän lisää.
Lähde: Finnair
Jaa artikkeli: