Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairilla valmistaudutaan lentojen lisääntymiseen

Finnair on kevään aikana alkanut hiljalleen valmistautua matkustuksen mahdolliseen lisääntymiseen ryhtymällä asteittain uudelleenkouluttamaan lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa.

Pieni osa lentävistä on jatkanut työskentelyä pandemian aikana, mutta suurin osa on ollut lomautettuna. Ennen kuin matkustaminen lisääntyy, Finnairille on tärkeää saada riittävästi henkilökuntaa jälleen valmiiksi lentämään. Kertauskoulutuksen avulla huolehditaan, että kaikkien taidot ovat töihin palatessa yhtä korkealla tasolla kuin ennen pandemiaa.

Matkustamohenkilökunta valmistautuu uuteen nousuun

Matkustamohenkilökunnan asiakaskokemuskoulutuksesta Finnairilla vastaava Hanna Paananen kertoo, että 2500 matkustamohenkilökunnan jäsenestä vain noin 200 on ollut töissä kuluneen vuoden aikana. Finnair alkaa nyt varautua liikenteen mahdolliseen kasvuun kesällä uudelleenkouluttamalla lisää matkustamohenkilökuntaa. Yhtiö voi sitten vastata nopeasti kysyntään, kun liikenne alkaa kasvaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Jokaisen matkustamohenkilökuntaan kuuluvan on käytävä vuosittainen koulutus 12 kuukauden välein säilyttääkseen kelpuutukset lentämiseen. Jos on ollut töistä pois pidempään ja kelpuutusjakso on vanhentunut, täytyy suorittaa neljän päivän mittainen turvallisuuskoulutus. Tämän lisäksi täytyy tehdä kahdeksan tuntia kestävät verkko-opinnot”, Hanna kertoo.

”Tämä on kattava paketti turvallisuuteen liittyen. Neljän päivän aikana harjoitellaan paljon käytännön asioita, kuten ovien käyttöä, lentäjän toimintakyvyttömyyttä, tulipalo- ja savuhälytyksiä sekä ensiapua.”

Työntekijöille päivitetään tarkasti myös uusin koronaan liittyvä ohjeistus matkapuhelinsovellusta sekä Finnairin matkustamohenkilöstön pandemiaopasta hyödyntäen.

”Henkilökunta voi tarkistaa sovelluksesta viimeisimmät tiedot koronaan liittyen ennen kuin matkustajat tulevat koneeseen”, Hanna selittää. ”Noudatamme THL:n ohjeita ja suosituksia sekä luonnollisesti myös kaikkien kohdemaiden sääntöjä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Monet Finnairin matkustamotyöntekijät ovat kuluneen vuoden aikana työskennelleet opettajina tai sairaanhoidon tehtävissä sekä avustaen rokotusohjelmassa tai jakaen elintarvikkeita avun tarpeessa oleville. Hannan mukaan tämä kertoo hyvin henkilökunnan asenteesta haastavana aikana.

“Olen todella ylpeä ihmisistämme”, hän sanoo. ”He ovat pysyneet aktiivisina ja ottaneet ohjat omiin käsiinsä sen sijaan, että olisivat vain odottaneet kutsua takaisin töihin. He kuitenkin kaipaavat lentämistä kovasti, eivätkä malta odottaa pääsyä takaisin ilmaan.”

Kun matkustus viimein lisääntyy, voivat Finnairin asiakkaat Hannan mukaan lentää rauhallisin mielin. Finnairin lentojen hygieniaa on nostettu ennestäänkin korkeasta tasosta ja terveysturvallisuuteen panostetaan lennoilla vahvasti.

Lentäjien valmistelu

Myös monet lentäjät ovat olleet pois töistä kuluneen vuoden aikana. Talven aikana Finnairin 950 lentäjästä on ollut pois noin 700, kertoo lentäjien ja matkustamohenkilökunnan turvakoulutuksesta Finnairilla vastaava Juho Sinkkonen.

“Poissaolojen kesto vaihtelee paljon”, hän sanoo. ”Lyhyttä matkaa lentävät ovat olleet pois pidempään. Jotkut ovat olleet pois pandemian alusta lähtien helmi- tai maaliskuulta 2020. Kaukolentoja lentävien kohdalla tilanne on rahtilentojen ansiosta hieman parempi ja poissaolot ovat kestäneet keskimäärin puolisen vuotta. Osa on välillä lentänyt, ollut sitten lomautusjaksolla ja palannut taas lentämään. Meidän täytyykin nyt muokata koulutusta vastaamaan yksilöllisiä tarpeita ja erilaisia poissaolojaksoja.”

Finnairilla on entuudestaan kokemusta lentäjien koulutuksesta takaisin töihin pitkän poissaolon jälkeen esimerkiksi sairausloman tai vanhempainvapaan jälkeen. Aiemmin on kuitenkin ollut kysymys yksittäisistä henkilöistä, kun taas nyt on koulutettava satoja lentäjiä yhtä aikaa. On huolehdittava siitä, että jokainen lentäjä täyttää vaadittavan osaamistason.

“Huomioimme jokaisen palaavan lentäjän yksilölliset tarpeet ja poissaolon keston. Meillä on perusohjelma lentäjille, jotka ovat olleet pois vähemmän kuin puoli vuotta, toinen 6-12 kuukautta poissa olleille ja kolmas yli vuoden poissa olleille. Lyhyempien poissaolojen koulutusohjelmassa on mukana teoriaa, ja tarjolla on verkko-opiskelua sekä simulaattorissa tapahtuvaa koulutusta.”

Koulutus on kaikkein kattavin niille, joille ei ole kertynyt lentotunteja yli vuoteen. ”Jos poissaolot ovat olleet pitkiä, meillä on myös reittilennoilla tapahtuvaa koulutusta”, Juho sanoo. ”Kun lentäjä viimein palaa ohjaamoon, hänen kanssaan työskentelee kouluttaja, joka voi tukea ja auttaa tarvittaessa.”

Koska koulutettavien lentäjien määrä on nyt suuri, on Juhon tiimeineen täytynyt lähestyä koulutusta luovalla tavalla.

”Normaalitilanteessa lentäjän palatessa töihin kaksi päälennonopettajaa vastaa sekä lyhyen että pitkän matkan koulutuksesta huomioiden palaajan yksilölliset tarpeet. Nyt meillä on niin paljon palaavia lentäjiä, että emme voi muokata koulutusta manuaalisesti jokaiselle lentäjälle. Tämän vuoksi päälennonopettajamme ovatkin kehittäneet digitaalisen työkalun vastaamaan tähän tarpeeseen. Työkalu huomioi lentäjän yksilölliset tarpeet ja suosittaa niiden mukaan tiettyä koulutusohjelmaa.”

Joustavan lähestymistavan ansiosta Juho tiimeineen pystyy suunnittelemaan tulevaa, vaikka tiedossa onkin, että tilanne voi muuttua nopeasti.

“Odotamme matkustusrajoitusten poistumista ja pyrimme ajastamaan koulutukset vastaamaan Finnairin tarpeita”, hän sanoi. ”Osa koulutuksista on jo alkanut, ja koulutettavien määrä nousee hiljalleen, mutta tilanne elää vielä paljon.”

Olipa kyse matkustamosta tai ohjaamosta, koulutuksella on tärkeä merkitys Finnairin valmistautumisessa tulevaan. Kun pandemiatilanne alkaa helpottaa ja matkustus lisääntyy, Finnair on valmis lennättämään matkustajat turvallisesti kohteisiin eri puolilla maailmaa.

 

Finnair, Blue Wings

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.