Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairin vuoden 2022 liiketulos -163,9 miljoonaan euroa

Finnair on tänään julkistanut tilinpäätöstiedot vuodelta 2022.

 

Tammi–joulukuu 2022

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Osakekohtainen tulos oli -0,36 euroa (-0,34).
  • Liikevaihto kasvoi 181,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 356,6 miljoonaa euroa (838,4).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -163,9 miljoonaa euroa (-468,9). Liiketulos oli -200,6 miljoonaa euroa (-454,4).
  • Korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 375 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 259,0 miljoonaa euroa (-25,3) ja investointien nettorahavirta -75,5 miljoonaa euroa (309,6).***
  • Matkustajamäärä kasvoi 218,9 prosenttia 9,1 miljoonaan (2,9).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 158,8 prosenttia 31 298,4 miljoonaan kilometriin (12 094,2).
  • Matkustajakäyttöaste oli 67,6 prosenttia (42,8).
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2022 jaeta osinkoa.

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.

*** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden neljännellä neljänneksellä 38,9 miljoonaa euroa sijoituksia (79,2) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Vuonna 2022 sijoitusten tasearvo kasvoi 12,8 miljoonalla eurolla (67,5). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tulevaisuuden näkymät

OHJEISTUS 15.2.2023

Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiin vaikuttavat kysynnän kehittyminen, muun muassa Kiinan matkustuksen lisääntyminen, ja se, miten paljon yhtiö vuokraa lentokoneita miehistöineen toisille lentoyhtiöille.

Finnair arvioi, että matkustuksen vahva kysyntä jatkuu lyhyellä aikavälillä tukien yhtiön yksikkötuottoja vuoden 2022 toisen puoliskon tapaan, mutta yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen heikentää näkyvyyttä matkustuskysynnän kehittymiseen koko vuoden 2023 osalta. Pandemian vaikutusten jäädessä taakse Kiinan avautumisen myötä Finnair uskoo liiketoiminnan normaalin kausiluonteisuuden palaavan. Sen mukaisesti vuoden ensimmäinen neljännes on kausiluonteisesti heikoin ja tyypillisesti liiketulokseltaan tappiollinen, kun taas kesäkuukaudet ovat vilkkaan matkustuksen aikaa.

Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on korkea ja Venäjän ilmatilan sulun pituus sekä inflaation vaikutus kysyntään ja kustannuksiin ovat epäselviä.

Finnair arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan vuodesta 2022 huomattavasti erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi, että liikevaihto ei kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle.

 

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli voitollinen toisen neljänneksen peräkkäin ja nettotuloksemme kääntyi heikentyneen Yhdysvaltain dollarin avittamana 53,3 miljoonaa euroa voitolle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen. Tämä on jälleen uusi, tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta edessä oleva taival yhtiön saamiseksi kannattavaksi vuositasolla on pitkä ja täynnä toimintaympäristön asettamia haasteita. Finnairin kolmen vuoden akuutti kriisivaihe on nyt jäämässä taakse ja jatkamme tervehtymisvaiheeseen.

Finnair kuljetti katsauskauden aikana 2,5 miljoonaa matkustajaa ja liikevaihto oli 687,3 miljoonaa euroa (413,5). Vaikka vahva kysyntä jatkui tukien yksikkötuottoja, sekä matkustaja- että liikevaihtoluvut jäivät kausiluonteisuuden takia edellisneljänneksestä. Vertailukelpoinen liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa (-65,2), joten jatkuneet toimemme kustannusten karsimiseksi, myynnin tehostamiseksi ja tuottojen optimoimiseksi tuottivat toivotunlaista tulosta.

Vaikka toimintaympäristömme haasteet jatkuivat korkean polttoaineen hinnan, yhä kiihtyvän inflaation, pandemian jäljellä olevien vaikutusten sekä Ukrainan sodan ja suljetun Venäjän ilmatilan muodossa, toimintaympäristössämme tapahtui myös positiivisia muutoksia. Keskeisistä markkinoistamme Japani avautui matkustukselle ja Kiina luopui joulukuussa zero covid -politiikastaan, mikä mahdollistaa myös Kiinan matkustuksen käynnistymisen vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Pandemian vaikutukset ovat näin ollen poistumassa ja uskomme, että matkustusrajoitukset eivät enää kesän jälkeen vaikuta toimintaamme millään operoimallamme reitillä. Aloitimme lisäksi yhteistyön Qatar Airwaysin kanssa käynnistämällä päivittäiset operoimamme lennot Kööpenhaminan ja Tukholman sekä Dohan välillä marraskuun alusta sekä Helsingin ja Dohan välillä joulukuun puolivälistä. Yhteistyömme tulee kasvattamaan Lähi-idän merkitystä verkostossamme huomattavasti ja se mahdollistaa myös sujuvan vaihtomatkustuksen lukuisiin kohteisiin muun muassa Afrikassa ja Aasiassa.

Syyskuussa julkistetun, kannattavuuden palauttamiseen tähtäävän strategiamme toteutustyö jatkui järjestelmällisesti kautta organisaation ja tavoitteena on vähintään 5 prosentin vertailukelpoinen liikevoitto vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Markkinan aiemmin arvioitua positiivisemman kehityksen valossa ja toisaalta voimakkaana jatkuvan kustannusinflaation vuoksi odotamme yksikkötuottojen vahvistamisen painottuvan aiempaa enemmän tavoitteidemme saavuttamisessa. Talouden epävarmuudesta ja heikosta kuluttajaluottamuksesta huolimatta ihmiset haluavat matkustaa ja vahvan kysynnän oletetaan jatkuvan. Jatkamme samalla vahvasti kustannusten hallintaa ja karsimista kaikessa toiminnassamme. Saimme katsauskaudella päätökseen muutosneuvottelut, joiden lopputulemana vähensimme 150 työpaikkaa globaalisti. Osana kestävän taseen tavoitettamme solmimme myös sopimuksen TyEL-lainan jatkamisesta vuoteen 2025 saakka, mikä ylläpitää tarvittavaa kassaa vallitsevassa haastavassa toimintaympäristössä.

Lisäksi sovimme katsauskauden aikana pitkäaikaisista säästöistä joidenkin henkilöstöryhmien kanssa. Katsauskauden jälkeen saavutimme myös matkustamohenkilökunnan kanssa neuvottelutuloksen, joka etenee vielä hallinnolliseen käsittelyyn.

Aikaisin alkaneista talviolosuhteista huolimatta lentojemme täsmällisyys pysyi hyvällä tasolla. Useiden voitettujen palkintojen lisäksi laajarunkokoneidemme uusittu matkustamo on saanut erittäin positiivista palautetta asiakkailtamme, mikä on osaltaan vaikuttanut asiakastyytyväisyyteen. Hyvänä pysynyt nettosuositteluindeksimme oli 40. Lisäksi saimme Airline Passenger Experience Associationilta (APEX) viiden tähden statuksen asiakkaidemme arvioihin ja palautteeseen perustuen. Isot kiitokset näistä saavutuksista kuuluvat jälleen kaikille finnairilaisille.

Finnair täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Merkkivuoden aikana katseemme on vahvasti tulevaisuudessa, ja työ Finnairin kannattavuuden palauttamiseksi jatkuu. Yhdessä Finnair-tiimin kanssa rakennamme entistä vahvempaa yhtiötä tuleville sadalle vuodelle.

Tilinpäätös kokonaisuudessaan löytyy tästä.

 

Lähde: Finnair

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.