Helsingin Eteläsatamassa nähtiin eilen harvinainen vieras, kun yksi Finnlinesin uusista hybridiroro-aluksista oli kiinnittynyt Olympiaterminaalin laituriin.
Toukokuussa Finnlinesille luovutettu Finneco II toimi vaikuttavana juhlatilana 1200 hengen kutsuvierasjoukolle. Laiva on 238 metriä pitkä ja kaistametrejä on 5 800. Uudet alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %.
Finnlines on yksi vesillämme kulkeva vanhin varustamo, joka on perustettu vuonna 1947. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1957 Silja Line aloitti toimintansa ja Viking Line vuonna vuonna 1959. Eckerö Line perustettiin vuonna 1994.
Yhtiö perustettiin hoitamaan Suomen metsäteollisuuden omistaman Merivienti Oy:n Yhdysvaltoihin suuntautuvia merikuljetuksia. Nykyisin yhtiö on osa italialaista Grimaldi Groupia.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma etenee vauhdilla. Tämän vuoden aikana yhtiö vastaanottaa kaikkiaan kolme hybridiroroalusta, Finneco I, II ja III. Ne aloittavat liikennöinnin Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä. Ensi vuonna yhtiölle on tulossa kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta Naantali-Långnäs-Kapellskär -reitille. Niiden myötä Finnlinesin kapasiteetti tällä reitillä tuplaantuu ja risteilykokemus nousee uudelle tasolle.
Leena Aalto