Suomen suurimman yksityisen hotelliketjun Lapland Hotelsin ja pohjoismaiden suurimman ohjelmapalveluyrityksen Lapland Safariksen omistava North European Invest Oy ostaa Haikon Kartanon liiketoimintaa harjoittavan Vuoristo-Yhtiöt Oy:n koko osakekannan. Samalla myös kiinteistöyhtiö Haikon Kartano Oy:n omistus vaihtuu.
Haikon Kartano avattiin vuonna 1966 Suomen ensimmäisenä kartanohotellina Satu (nyk. Tiivola) ja Leo Vuoriston toimesta ja on nykyisin itäisen Uudenmaan suurin matkailualan työnantaja.
Nykyään 211 huoneen hotelli on tunnettu erityisesti monipuolisista ravintola-, kokous- ja juhlapalveluistaan sekä kylpylästään.
Haikon Kartanon palvelut ja toiminnot jatkuvat omistajavaihdoksen jälkeen entiseen tapaan. Vuoristo-yhtiöt Oy:n henkilökunta jatkaa vanhoina työntekijöinä.
Kauppa yhdistää kaksi suomalaista perheyhtiötä, jotka jakavat saman vision vastuullisuudesta ja laadukkaiden asiakaskokemusten rakentamisesta. North European Invest Oy on Pertti Yliniemen ja hänen perheensä omistama yhtiö. Myös Haikon Kartano on perinteikäs, Veikko Vuoriston perheen omistama yritys.
– Haikon Kartano on erinomaisesti hoidettu perheyritys. Hotellista on kehitetty suomalainen klassikko vuosikymmenten kuluessa. Meille on suuri kunnia saada jatkaa Haikon tarinaa ja viedä eteenpäin Veikko Vuoriston ja hänen perheensä perintöä, kertoo yrittäjä Pertti Yliniemi.
Myös Veikko Vuoristo korostaa yksityisen perheyrittäjyyden arvoja ja iloitsee siitä, että kauppa mahdollistaa Haikon kehittämisen.
– Yhdessä osaavan ja sitoutuneen henkilökuntamme kanssa olemme luoneet Haikosta korkealuokkaisen, menestyksekkään matkailutuotteen, joka tunnetaan koko Suomessa. Nyt uuden omistajan luotsauksessa Haikolla on mahdollisuus kasvattaa tunnettuuttaan myös uusien asiakasryhmien keskuudessa.
Lapland Hotelsin toimitusjohtaja Ari Vuorentausta kertoo, että yhdistyminen tukee Lapland Hotelsin kasvustrategiaa.
– Tämä on meille luonnollinen askel kasvattaa toimintaamme ja tarjontaa Suomessa. Arvostamme syvästi Haikon Kartanon perintöä ja brändiä ja tulemme kunnioittamaan sitä hotellin siirtyessä Lapland Hotels -perheeseen.
Vuorentausta painottaa, että Haikon Kartanon historiallinen kartanoilme säilyy muuttumattomana, ja sillä on oma vetovoimainen brändinsä jatkossakin. Lapland Hotelsin resurssit erityisesti myynnissä ja tuotteistuksessa mahdollistavat Haikon kehittämisen seuraavalle tasolle. Tavoitteena on kasvattaa erityisesti kansainvälisten asiakkaiden määrää.
Kaupan loppuun saattaminen vaatii vielä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston virallisen päätöksen.
Lähde: Lapland Hotels
Jaa artikkeli: