Hyppää sisältöön
Saunoja laiturilla
· Ikkunapaikka

Hakudata paljastaa, mitä matkailijat etsivät Suomesta – ykkösenä edelleen sauna

Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja. 

Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.

Ulkomaiset matkailijat hakevat tietoa Suomen kesästä jo aikaisin keväällä, samoihin aikoihin, kun ensimmäiset kesälomamatkat varataan, keskimäärin noin kaksi ja puoli kuukautta ennen matkaa. Kesää kohden kasvavat ulkomaisten matkailijoiden tekemät Suomeen kohdistuvat hakukonehaut muun muassa järvistä, museoista sekä keskiyön auringosta. Koko vuoden 2024 suosituin hakusana oli edellisen vuoden tapaan sauna.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Olemme tottuneet pitämään luontoa Suomen ylivoimaisena vetovoimatekijänä. Matkailijoiden kiinnostuksen kohteet ovat kuitenkin yhä monipuolisempia. Kesämatkailijoita kiinnostaa hakudatan mukaan luontoelämysten lisäksi suomalainen elämäntapa, kulttuuri, ulkoilmassa tehtävät fyysiset aktiviteetit ja ruokakulttuuri. Hakusuosikkien kärjessä näkyvät myös kaupungit”, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.  

Kesäisistä ulkoilma-aktiviteeteistä suosituimpia ovat kalastus, vaellus ja maastopyöräily. Aktiivisemmin Suomen kesään liittyviä aiheita tehtiin Amerikasta, Japanista, Saksasta, Iso-Britanniasta, Italiasta, Ranskasta ja Espanjasta. Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja. 

Kesämatkailussa on tilaa kasvulle 

Matkailumaana kesäinen Suomi on vielä melko tuntematon mutta meillä on useita valttikortteja kuten järvet ja keskiyön aurinko. Suomella on paljon potentiaalia kasvattaa tunnettuutta ja houkuttelevuutta matkailumaana erityisesti kesäkaudella, jolloin uusia aitoja elämyksiä etsivät, ruuhkattomuutta ja laadukasta matkailua arvostavat matkailijat suuntaavat pohjoismaihin. Suomen kannattaa tavoitella suurempaa markkinaosuutta kesäkauden kasvavasta liiketoiminnasta eikä tyytyä nykyiseen alle kymmenen prosentin markkinaosuuteen kaikista ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä Pohjoismaissa.  

”Suomi on unelmakohde missä ihmisen kokoiset kaupungit tarjoavat matkailijoille kokemuksia paikallisesta kulttuurista ja elämäntavasta lähellä luontoa. Helppo ja vaivaton pääsy kaupungista lähiluontoon ja maaseudulle on Suomen suurimpia myyntivaltteja”, Wakonen jatkaa. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ulkomaiset matkailijat tekivät viime kesän huippusesonkina kesä-elokuun aikana Suomeen 1,5 miljoonaa matkaa. Rahaa erilaisiin palveluihin he käyttivät yhteensä hieman yli rahaa miljardi euroa. Eniten lomamatkailijoita saapui viime kesänä Ruotsista, Virosta, Saksasta, Yhdysvalloista sekä Iso-Britanniasta. Lisäksi heitä saapui Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta.

Suosituimmat Suomeen liittyvät verkkohaut

Vuoden 2024 top 5 hakuaihetta, hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana

  • Saunat 694 000
  • Hotellit 521 000
  • Joulupukki 495 000
  • Revontulet 442 000
  • Kaupungit 430 000

Kesää kohden kasvavien hakukonehakujen top 5 , hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana

  • Järvet 118 000
  • Museot 93 000
  • Keskiyön aurinko 63 000
  • Fyysiset aktiviteetit (kalastus, vaellus, maastopyöräily yhteensä) 137 000
  • Kansallispuistot 38 000

Talvea kohden kasvavien hakukonehakujen top 5, hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana

  • Joulupukki 495 000
  • Revontulet 442 000
  • Murtomaahiihto 234 000
  • Porot 75 000
  • Saamelainen kulttuuri 69 000

Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja sekä Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamaan Matkailijamittari -kuukausitutkimukseen. 

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].