Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Hallituksen tukitoimet matkatoimistoille riittämättömiä

SMAL on tänään julkistanut tiedotteen:

Matkatoimistot loukussa kun hotellit, lentoyhtiöt ja muut palveluntuottajat eivät palauta matkapakettiin sisältyviä maksuja

Matkatoimistoala on ollut ensimmäisten joukossa ottamassa iskut vastaan koronakriisin levitessä mantereelta ja maasta toiseen. Matkoja eri puolille maailmaa on peruttu tammikuusta lähtien, ja käytännössä vain hyvin pieni osa kevään matkoista pystyttiin toteuttamaan ennen viranomaisten määräämää matkustuskieltoa. Suomen matkailualan liitto (SMAL) on huolissaan siitä, että matkatoimistot joutuvat perumaan matkoja ilman tietoa siitä, saavatko ne jo maksetut rahat takaisin lentoyhtiöiltä, hotelleilta tai muista asiakkaan matkapakettiin liittyvistä palveluista. Matkatoimistoala elää historiansa kriittisintä aikaa, ja sen vuoksi ala hakee valtiolta kiireistä apua tilanteesta selviytymiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Koronaviruspandemia on luonut matkatoimistoille tupla-ongelman, kun uusien matkojen varaaminen on hiipunut, ja samanaikaisesti matkapakettilain mukaan asiakkaille pitäisi palauttaa peruuntuneen matkan hinta. Suurimman osan matkan hinnasta matkatoimisto on kuitenkin joutunut etukäteen tilittämään eteenpäin lentoyhtiöille, kohdemaan hotelleille ja muiden oheispalveluiden tarjoajille, ja näiden rahojen palautuksesta ei ole nyt varmuutta. Matkatoimiston kontolle olisi jäämässä kalliita kansainvälisiä risteilyitä, lentoja ja hotellimajoituksia ympäri maailman – jopa kotimaassa. Pahimmassa tilanteessa matkatoimiston katettavaksi tulee koko peruuntuneen matkan kustannus.

  • Maamme on asetettu poikkeustilaan, ja sen vuoksi matkatoimistot pyytävät asiakkailtaan malttia yhteydenottoihin vastaamisen osalta. Matkatoimistoissa tehdään pitkää päivää, kun eri puolilla maailmaa olevia asiakkaita pyritään kotiuttamaan ripeästi. Samalla käydään keskusteluja maksettujen rahojen palautuksesta hotellien ja lentoyhtiöiden ja muiden kanssa. Jotta suomalaisten matkustus olisi turvattu tulevaisuudessakin, matkatoimistoissa pitää nyt myös jo valmistella ensi syksyn, talven ja kevään matkoja. Tätä kaikkea tehdään yrityksissä kuitenkin normaalia pienemmällä joukolla, kun koronakriisi on pakottanut useimmat matkatoimistot vähintäänkin lomauttamaan henkilökunnan, murehtii SMALin puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen.

 

Eurooppalainen matkatoimistoala on ottanut ilolla vastaan EU-komission tuoreen linjauksen, jossa annetaan matkatoimistolle mahdollisuus tarjota asiakkailleen ns. voucheria, jolla asiakas voi varata uuden matkan peruuntuneen tilalle. Useissa Euroopan maissa lainsäädäntöä onkin muutettu tukemaan voucher-mallin käyttöönottoa. Tämä vaihtoehto auttaisi huomattavasti myös suomalaisten matkatoimistojen selviytymistä koronavirustilanteen aiheuttaman kassakriisin yli. Matkatoimistot iloitsevat myös siitä, että moni asiakas ehdottaa itse matkan siirtämistä koronaepidemian jälkeiseen aikaan.

Koronakriisistä kärsii koko matkailuteollisuus, ja osumia saavat niin kotimaisia matkailupalveluita kuin ulkomaanmatkoja tuottavat ja välittävät yritykset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Matkailun osuus Suomen BKT:sta on 2,7 prosenttia. Suomalaista matkailualaa hyvin laajasti edustava SMAL uskoo vahvasti, että yhteen hiileen puhaltamalla me pääsemme tämän kriisin yli. Ihmisillä tulee aina olemaan unelmia ja matkustus on usein niistä yksi mieleisimpiä. Matkustus ei taatusti lopu, vaikka kotimaan kohteeseen tai ulkomaille suunniteltu unelmamatka nyt siirtyykin, uskoo SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.