Aukion keskeisin osa on tapahtuma-aukio, jossa matkustaja on keskellä Suomen luontoa. Hän saa vahvan uppouttavan kokemuksen luonnon rauhoittavasta ja virkistävästä vaikutuksesta ja neljästä vuodenajasta kaikkia aisteja hivelevän, immersiivisen tilakokemuksen kautta.
”Tapahtuma-aukion 360-maisemia on kuvattu muun muassa Kolilla, Oloksella, Luostolla, Yövedellä Saimaalla ja Mikkelin Kalevankankaan luonnonsuojelualueella. Matkustaja kokee näyttävät revontulet, värikkään ruskan, solisevan puron ja humisevan tuulen. Metsäisen aukion kantava elementti on 75 metriä pitkä ja kaksi metriä korkea led-näyttö. Esitystekninen kokonaisuus on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen”, kertoo Finavian digikehityksestä vastaava johtaja Heikki Koski.
Uutta teknologiaa turvatarkastuksessa edustavat muun muassa automatisoitu älykäs läpivalaisulinjasto, henkilöskannerit ja läpivalaisukuvien etätulkinta.
Olennainen osa Aukion palvelukokonaisuutta ovat uudet maailmanluokan myymälät ja ravintolat. Yksi niistä on japanilainen Ajisen Ramen -ravintola, jolla on 800 toimipistettä Aasiassa ja vain kaksi Euroopassa, toinen niistä nyt siis Helsinki-Vantaalla.
Myymälöissä on tarjolla suomalaisia laatubrändejä ja kansainvälisiä tunnettuja suosikkeja, kuten lelumyymälä Toyland.
Lentoasemalle avataan ensimmäistä kertaa kaikille matkustajille avoin lounge, jonne pääsee sisään maksua vastaan. Sisäänpääsy ei edellytä business-luokan lippua tai lentoyhtiön tasokorttia. Hongkongilaisen yrityksen operoima Plaza Premiun Lounge avataan Aukiolle helmi-maaliskuun vaihteessa.
Kaikkiaan uusia liiketiloja avataan 11.
Lähde: Finavia
Kuvat Pasi Salminen