Hyppää sisältöön
· Leena

Helsinki-Vantaalle tulossa myllerrysten vuosi

Helsinki-Vantaan lentoasema uudistuu ja muuttuu ensi vuoden aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tammikuussa laajennustöiden painopiste siirtyy terminaali 2:n edustalle. Rakentaminen vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja matkustajien liikkumiseen.

Tammikuussa Helsinki-Vantaalla alkaa kehitysohjelman näkyvin vaihe, kun lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi. Terminaali 2:n eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue.

“Rakennamme uudisosan lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi”, kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustajia odottaa tulevaisuudessa hulppea ja arkkitehtonisesti upea lentoasema.

Terminaali 2:n laajennustyön arkkitehtikilpailun voittaja. Kuvassa uusi sisäänkäynti saapuvien matkustajien tasolta kuvattuna. (Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA Oy ja Arkkitehtitoimisto HKP Oy).

 

“Ennen kuin kaikki on valmista, tiedossa on pölyä, melua ja muuta haittaa. Palvelut vaihtavat paikkaa, kulkureitit muuttuvat, kävelymatkat pitenevät ja auton joutuu paikoittamaan nykyistä kauemmas”, kuvailee Hansson seuraavien parin-kolmen vuoden koettelemuksia.

 

Ensimmäisenä muuttuvat pysäköintijärjestelyt

Kolmekymppinen, yli seitsemän miljoonaa autoa palvellut pysäköintihalli P2/P1 puretaan Helsinki-Vantaan uuden ikonisen sisäänkäynnin tieltä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Halli suljetaan 7. tammikuuta, jonka jälkeen lentoasemalla asioivia autoilijoita palvelevat parkkihallit P3 ja P5 sekä ulkoalue P4. Myös terminaali 1:n ja 2:n edustalla sijainneet pikaparkkialueet siirtyvät pysäköintihalli P3:een.

Pysäköintialueiden ja terminaalin välillä pääsee liikkumaan Finavian ilmaisella parkkibussilla.

 

Finavia on valmistautunut parkkihallin purkuun jo etukäteen ja on laajentanut P5-pysäköintihallia vuonna 2016. Tuolloin lentoasemalle saatiin 3 000 parkkipaikka lisää.

Terminaali 2:n laajennukseen kuuluu myös uuden parkkitalon rakentaminen. Se valmistuu parin vuoden kuluttua.

Havainnekuva taksiasemasta sisäänkäynnin oikealla puolella (edestäpäin sisään tullessa. (Kuva ALA Arkkitehdit Oy).

Seuraava isompi muutos tapahtuu keväällä, jolloin taksi- ja bussiasemat siirtyvät ja liikennejärjestelyt muuttuvat. Niistä Finavia tiedottaa tarkemmin vuoden 2019 puolella.

Kolme huomionarvoista ohjetta

  1. Muutoksia on luvassa kuukausittain, jopa viikoittain. Ennen lentoasemalle tuloa on hyvä tarkistaa Helsinki-Vantaan ajankohtaiset kuulumiset Finavian verkkosivuilta.
  1. Kentälle on nyt syytä tulla ajoissa. Aikaa on varattava riittävästi terminaaliin ja koneeseen siirtymiseen.
  1. Omalla autolla lentoasemalle tulevien kannattaa varata pysäköinti etukäteen, jotta varmasti saa haluamansa paikan.

Terminaali 2:n laajentaminen on osa Finavian miljardin euron investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa merkittävänä eurooppalaisena lentokenttänä sekä valmistautua palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa.

Uudisrakennus on kooltaan 40 000 neliömetriä. Se sisältää uudet lähtöselvitys- ja matkatavaroiden luovutustilat, turvatarkastuksen sekä multimodaalin matkakeskuksen. Nykyiset tulo- ja lähtöhallit liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Muutostyöt kattavat yhteensä 35 000 neliömetriä.

Havainnekuva saapuvien aulasta kuvattuna kohti tullia. (Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA Oy).

Terminaalilaajennuksen lisäksi rakennetaan uusi parkkihalli, johon tulee 1 800 autopaikkaa lisää. Uusi taksialue on kooltaan noin 4 500 neliömetriä ja bussiasema noin 6 500 neliömetriä.

Pysäköintihalli valmistuu vuonna 2020, uudisrakennus vuonna 2021 ja muutostyöt vuonna 2022.
Rakennustöiden allianssin muodostavat Finavia, SRV sekä laajennuksen suunnitteluryhmä Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy. Hanke on osittain Euroopan Unionin rahoittama.

Helsinki-Vantaa kuukausi kuukaudelta

Tammikuu Pysäköintihalli P2/P1 suljetaan 7. tammikuuta. Parkkihallin purku käynnistyy. Muutokset koskevat kaikkia, jotka tulevat lentoasemalle omalla autolla.
Helmikuu Helsinki-Vantaan kaukolentolaajennuksen sydän, Aukio, otetaan käyttöön.
Maalis-huhtikuu Terminaali 2:n matkustajien jättö henkilöautolla siirtyy tulokerrokseen. Taksiasema muuttaa pohjakerrokseen. Osa palvelupisteistä muuttaa uuteen paikkaan. Terminaali 1:n laajennus avataan huhtikuussa.
Toukokuu Kaukolentojen alue laajenee lisää, ja ensimmäinen osa länsisiivestä valmistuu. Terminaali 2:n pääoville vievät rampit puretaan. Bussiasema muuttaa hotelli Scandicin eteen. Osa palvelupisteistä muuttaa uuteen paikkaan.
Kesäkuu Kaukolentojen matkustajia palveleva rajatarkastuksen laajennus avataan.
Havainnekuva bussiterminaalista sisäänkäynnin vasemmalla puolella (edestäpäin sisään tullessa).

Finavian investointiohjelma pähkinänkuoressa

  • Lisää pinta-alaa terminaaliin: + 45 % (103 000 m2), mikä vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta. Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 m2, jolloin sinne mahtuu 10 Eduskuntataloa.
  • Lisää uusia lentokoneiden siltapaikkoja: 8 kpl laajarunkokoneille + 100 %, 4 kpl kapearunkokoneille + 15 %
  • Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: +50 %
  • Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: +50 %
  • Uudistunutta asematasoa (lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä): 450 000 m2 eli noin 90 jalkapallokentän verran.
  • Pysäköintitalo P5:n laajennus (3 000 autopaikkaa) ja uusi pysäköintihalli (1 800 autopaikkaa)
  • Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
  • Finavian investointi: n. 1 miljardi euroa
  • Investointiohjelman työllisyysvaikutus rakentamisen aikana 14 000 htv
  • Lentoliikenteen kasvu tuo 5 000 uutta pysyvää työpaikkaa

 

Lähde: Finavia

Leena