Lentoyhtiöt taistelevat selviytymisen puolesta kaikkialla maailmassa. Matkarajoitusten vuoksi kuin seinään loppunut kysyntä lopetti lentoliikenteen suurelta osin. Ainoastaan rahtia vielä lennätetään.
”Tilanne on lentoyhtiöille katastrofaalinen. Hallitusten tuki lentoyhtiöille on nyt elintärkeää vaikka hallitukset kamppailevat nyt koko talouden pystyssä pitämisen kanssa”, sanoo IATAn pääjohtaja Alexandre de Juniac.
IATA:n julkaiseman analyysin mukaan lentoyhtiöiden tulot vähenevät 245 miljardia euroa mikäli matkustusrajoitukset ovat voimassa kolme kuukautta.
Tämä tarkoittaa 44 % laskua vuoteen 2019.
”Tuemme hallituksia 100-prosenttisesti niiden toimissa COVID-19:n leviämisen hidastamiseksi. Mutta hallitusten tulee myös ymmärtää, että ilman kiireellistä apua, monet lentoyhtiöt kaatuvat. Samalla noin 2,7 miljoonan työntekijän työpaikat ovat vaarassa. Jokainen niistä työpaikoista tukee edelleen 24 työpaikkaa matkailuteollisuuden piirissä. Jotkut hallitukset ovat jo osoittaneet apupaketteja lentoyhtiöille, mutta vielä on matkaa tarvittavalle lähes 200 miljardin euron avulle”, de Juniac sanoo.
Monet maat ovat jo tarjonneet lentoyhtiöille apupaketteja:
- Finnair on kertonut, että lisärahoitussuunnitelmaan kuuluvan, jo nostetun valmiusluottolimiitin määrä on 175 miljoonaa euroa. Lakisääteinen TyEL-takaisinlaina on suuruudeltaan 600 miljoonaa euroa.
- Ruotsi ja Tanska antaa 290 miljoonan euron valtionlainatakaukset SAS:lle.
- Norjan hallitus tarjoaa 500 miljoonaa euron ehdollisen valtion lainatakuun lentoteollisuudelle.
- Australian valtio on ilmoittanut 415 miljoonan euron tukipaketista, joka koostuu polttoaineverojen palautuksia ja niistä luopumisesta sekä kotimaisista lennonvarmistusmaksuista ja alueellisista turvamaksuista luopumisista.
- Brasilia antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden lykätä lennonvarmistusmaksujen ja lentoasemamaksujen maksamista.
- Kiina on ottanut käyttöön useita toimenpiteitä, mukaan lukien laskeutumis-, pysäköinti- ja lennonvarmistusmaksujen alennukset sekä tuet lentoyhtiöille, jotka jatkavat lentojen operoimista Kiinaan.
- Hongkongin lentokenttäviranomainen (HKAA) tarjoaa valtion tuella yhteensä 200 miljoonan euron hätäpaketin, joka sisältää lentokenttä- ja lennonvarmistusmaksujen ja tiettyjen lupamaksujen poistumisen sekä mm. vuokrien alennuksia lentokentän toimijoille.
- Uuden-Seelannin hallitus avaa Air New Zealandille 540 miljoonan euron lainajärjestelyn sekä ylimääräisen 360 miljoonan euron suuruisen avustuspaketin koko ilmailusektorille.
- Qatarin valtiovarainministeri on luvannut tukea Qatar Airwaysille.
- Singaporen avustustoimenpiteiden arvo on 80 miljoonaa euroa, mikä sisältää lentokenttämaksujen alennuksia, tukea maahuolitsijoille sekä vuokra-alennuksia Changin lentokentällä.
Näiden tukien lisäksi Euroopan keskuspankin ja Yhdysvaltain kongressin odotetaan toteuttavan merkittäviä toimenpiteitä lentoteollisuuden avustamiseksi omalla lainkäyttöalueellaan, osana laajoja taloudellisten avustustoimenpiteitä.
Lähde: IATA
Jaa artikkeli: