IATA on käynnistänyt kampanjan Greta Thunbergin johtamaa lentohäpeäliikettä vastaan. Kampanjaan ryhdyttiin koska lentojen kysyntä on Euroopassa laskenut.
Lentohäpeäliike kasvaa vauhdilla kautta Euroopan. Lentohäpeän johdosta matkustajat karttavat lentoja ja matkustavat mieluummin muilla kulkuvälineillä, kuten junalla tai autolla.
Lentohäpeän seuraukset ovat tähän mennessä tuntuneet laajalti Euroopassa, erityisesti Skandinaviassa ja Länsi-Euroopassa.
Lentohäpeäliikkeen johtotähdeksi noussut Greta Thunberg lanseerasi Fridays for Future -aloitteen. Äskettäin hän matkusti purjeveneellä Amerikkaan antaakseen lentohäpeäliikkeelle näkyvyyttä.
Ilmailuteollisuuden osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on vain 2,5 %, kun YK:n mukaan esim. vaateteollisuuden osuus on noin 10 %.
Lentoteollisuus on jo ottanut käyttöön monia ennakoivia toimia ympäristöpäästöjensä vähentämiseksi. Esimerkkejä jo toteutetuista käytännöistä ovat kertakäyttömuoveista luopuminen ja vapaaehtoiset hiilidioksidin korvausjärjestelmät.
IATA:n pääjohtaja Alexandre de Juniac kertoi Reutersille, että IATA on käynnistämässä mittavaa kampanjaa kertoakseen mitä on jo tehty hiilidioksipäästöjen vähentämiseksi, mitä parhaillaan tehdään ja mitä tulevaisuudessa tehdään päästöjen vähentämiseksi.
Kampanjan tavoitteena on estää harhaanjohtavan tiedon levittäminen suurelle yleisölle. Suunnitelmat ovat vielä osin keskeneräisiä mutta kampanja tulee valmistuessaan olemaan lentoyhtiöiden ja lentoasemien käytettävissä.
Lähde: Simple Flying
Jaa artikkeli: