IAG-lentoyhtiöiden konglomeraatilla on ongelma, sillä kova brexit uhkaa jättää osan Iberian lentokoneista maahan.
Vaakalaudalla ovat Iberian kotimaan lennot ja Euroopan lennot, Englantia lukuun ottamatta.
Bryssel on ilmoittanut eurooppalaisille lentoyhtiöille, että brexitin jälkeen niiden on osoitettava, että niillä on yli 50 prosenttia EU:n omistuksessa lento-oikeuksien säilyttämiseksi talousalueella. Myös pääkonttorin on oltava EU:ssa.
IAG:lle, johon Iberia liittyi 2011, omistussuhteista on tullut nyt ongelma. Taustalla on IAG: n monimutkainen rakenne.
Iberian kanssa tehdyn sopimuksen mukaan Espanjan lentoyhtiöstä tuli IAG:n kokonaan omistama tytäryhtiö, mutta säilytti “espanjalaisuutensa” paikallisen holdingyhtiön ansiosta, jolla oli äänestysenemmistö, mutta joka palauttaa suurimman osan voitoista IAG:lle.
IAG:n suurin osakkeenomistaja on Qatar Airways, jolla on 20 prosentin omistusosuus. Tämä vaikeuttaa osaltaan 50 prosentin esteen eliminointia, mikäli omistusosuutta ei myydä.
Qatar Airways on ilmoittanut jopa haluavansa laajentaa omistusosuuttaan IAG:ssa.
Iberia ja Vueling lentävät puolet Espanjan kotimaan lennoista. Yksi kultamunista on ilmasilta Madridin ja Barcelonan välillä. Lentoyhtiöiden koneet lentävät reittiä 26 kertaa päivässä molempiin suuntiin.
Manner-Espanjan ja saarten, Kanarian ja Baleaarien, väliselle lentoliikenteelle sopimukseton brexit olisi kova isku.
Viime vuonna IAG kuljetti 112,9 miljoonaa lentomatkustajaa. Se oli lähes 8 prosenttia edellisvuotta enemmän.