Hyppää sisältöön
· Leena

Iberian kotimaan lennot vaakalaudalla

IAG-lentoyhtiöiden konglomeraatilla on ongelma, sillä kova brexit uhkaa jättää osan Iberian lentokoneista ​​maahan.

Vaakalaudalla ovat Iberian kotimaan lennot ja Euroopan lennot, Englantia lukuun ottamatta.

Bryssel on ilmoittanut eurooppalaisille lentoyhtiöille, että brexitin jälkeen niiden on osoitettava, että niillä on yli 50 prosenttia EU:n omistuksessa lento-oikeuksien säilyttämiseksi talousalueella. Myös pääkonttorin on oltava EU:ssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

IAG:lle, johon Iberia liittyi 2011, omistussuhteista on tullut nyt ongelma. Taustalla on IAG: n monimutkainen rakenne.

Iberian kanssa tehdyn sopimuksen mukaan Espanjan lentoyhtiöstä tuli IAG:n kokonaan omistama tytäryhtiö, mutta säilytti “espanjalaisuutensa” paikallisen holdingyhtiön ansiosta, jolla oli äänestysenemmistö, mutta joka palauttaa suurimman osan voitoista IAG:lle.

IAG:n suurin osakkeenomistaja on Qatar Airways, jolla on 20 prosentin omistusosuus. Tämä vaikeuttaa osaltaan 50 prosentin esteen eliminointia, mikäli omistusosuutta ei myydä.

Qatar Airways on ilmoittanut jopa haluavansa laajentaa omistusosuuttaan IAG:ssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Iberia ja Vueling lentävät puolet Espanjan kotimaan lennoista. Yksi kultamunista on ilmasilta Madridin ja Barcelonan välillä. Lentoyhtiöiden koneet lentävät reittiä 26 kertaa päivässä molempiin suuntiin.

Manner-Espanjan ja saarten, Kanarian ja Baleaarien, väliselle lentoliikenteelle sopimukseton brexit olisi kova isku.

Viime vuonna IAG kuljetti 112,9 miljoonaa lentomatkustajaa. Se oli lähes 8 prosenttia edellisvuotta enemmän.

 

Timo Kauppinen
Leena