Ilmojen jättiläisten, A380-koneiden, kohtalosta on puhuttu paljon. Matkustajien rakastamasta koneesta on tullut lentoyhtiöille rasite. Monet yhtiöt ovat vieneet koneita jo romuttamolle, vaikka niiden ikä on maksimissaan 12 vuotta.
Viimeiset tilatut A380-koneet lähtevät tehtaalta ensi vuonna.
Koneiden suurin tilaaja on ollut Emirates. Sillä on nyt 115 konetta ja vielä muutamia tilauksessa. Sen jälkeen Emirates siirtyy pienempiin, tehokkaisiin kaksimoottorisiin A350 -koneisiin, joita sillä on tilauksessa 50 kappaletta, Boeingin 787-9 koneisiin, joita sillä on tilattuna 30 sekä Boeing 777X-koneisiin, joita sillä on nyt tilauksessa 126 kappaletta.
Emiratesin A380-koneversioon mahtuu 519 matkustajaa. ”Ne ovat aivan liian suuria koronan jälkeiseen elämään”, sanoo Emiratesin toimitusjohtaja Tim Clark. Hänen mukaansa sama pätee Boeing 747 -koneisiin.
IAG onkin ilmoittanut, että British Airways olisi luopumassa Boeing 747 -koneista. Yhtiö on aiemmin ilmoittanut, että se luopuisi konetyypistä viimeistään vuonna 2024. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut ja koneista luovutaan nopeammalla aikataululla.
Myös Virgin Atlantic on ilmoittanut romuttavansa Boeing 747 -koneet.
Uusien koneidenkin tilauksiin odotetaan viivästyksiä.
”Joudumme siirtämään osan uusista tilauksista, sillä on selvää, ettei lentoliikenne palaa ennalleen muutamaan vuoteen. Jäämme pitkäksi aikaa ainakin 20-30 prosenttia jälkeen ennen koronaa olevista matkustajamääristä.”
Clarkin mukaan lentoliikenteen kohtaamat haasteet ovat järisyttäviä. Jos ottaa lukuun kaikki ennen koronaa olleet haasteet, niin tämä yksittäinen kriisi on suurempi kuin ne kaikki yhteensä.
IATA arvio pandemian maksavan ilmailuteollisuudelle vähintään 490 miljardia USdollaria. Lentoyhtiöt tarvitsevat valtioilta ainakin 300 miljardin tukipaketit, jotta ne eivät ajautuisi konkurssiin.
Clark veikkaa, että ilman tukia 85 % lentoyhtiöistä kaatuisi ilman tukia. ”Ja tuista huolimattakin veikkaan, että lentoyhtiöitä kaatuu.”
Jaa artikkeli: