Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Itä-Virumaan matkailun kasvupotentiaali on suomalaisissa

Itä-Virumaan maakunta kasvatti ennen koronapandemian alkua osuuttaan suomalaisten Viron matkailusta, joka on perinteisesti kohdistunut Tallinnaan ja muihin ilmansuuntiin.

Viron elinkeinoelämän kehityssäätiön (EAS) matkailun edistämiskeskuksen yritysmarkkinoinnin päällikkö Malle Kolnes totesi, että Viroon saapuvat suomalaiset ovat luonteeltaan toistuvia matkailijoita. ”Useita kertoja saapuvalle tulee tarjota jotain uutta. Suomalainen on tottunut vierailemaan Tallinnassa, Pärnussa, Tartossa ja Saarenmaalla, mutta idän suunta on vielä löytämättä. Itä-Virumaa saattaisi houkuttaa eniten kulttuurista ja historiasta kiinnostuneita suomalaisia. Maakunnan nähtävyyksiä voisi yhdistää vierailuihin suomalaisille tutussa Lahemaan kansallispuistossa, Peipsijärven rannikon Sipulitiellä tai Tartossa. Matkalla halutaan myös syödä hyvin – ja Itä-Virumaalla on avattu paljon hyviä ruokapaikkoja.”

Itä-Virumaan vahvuudet ovat luonnon monimuotoisuus ja kontrastisuus: kaivosteollisuuden leimaamat maisemat sekä niiden rinnalla pitkät hiekkarannat auringonlaskuineen, törmärannikko ja Venäjän rajajoki. Haasteita ovat epätasainen palvelutaso ja kielitaito. Ulkomaisia matkailijoita tulisi pystyä palvelemaan vähintään englanniksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Peipsijärven pohjoispäässä on Kauksi Randin lomamökkejä upean hiekkarannan äärellä.

Suomeen suuntautuvan Viron matkailumarkkinoinnin asiantuntijat järjestivät Itä-Virumaan matkailutoimijoille kehitystyöpajan, missä käytiin läpi Itä-Virumaan kysynnästä ja potentiaalista Suomen markkinoilla.

Työpajassa ilmeni muun muassa, että suomalaiset ovat viettäneet eniten öitä Toilan kylpylässä.

Toinen suosittu kohde on Narva-Jõesuu, jossa toimii kolme kylpylää.

Potentiaalia kuvaa erityisen paljonpuhuvasti vertailu Pärnuun, jolla on jopa 22 prosentin osuus Suomesta Viroon saapuneiden matkailijoiden majoitusvuorokausista – Itä-Virumaan jäädessä 1,5 prosenttiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Itä-Virumaan suosion merkittävä kasvattaminen Suomessa, Viron matkailun tärkeimmillä ulkomaisilla markkinoilla, kuuluu Itä-Virumaan matkailuverkoston keskeisimpiin päämääriin”, totesi Itä-Virumaan matkailukoordinaattori Kadri Jalonen.

Työpajaan osallistui myös Itä-Virumaan matkailuverkoston kumppanin, matkatoimisto Go Travelin Suomen-markkinoiden päällikkö Krista Astaševa, joka totesi Toilan kylpylän vuosia jatkuneen työn kantaneen hedelmää ja tuovan Itä-Virumaalle lähes puolet maakunnassa vierailevista suomalaisista. ”Tästä voi vetää johtopäätöksen, että suomalainen kyllä tulee, jos hänen kanssaan toimitaan järjestelmällisesti. Narvaan olisi hyvä saada lisäksi korkeatasoinen hotelli.”

Narvan matkailukoordinaattori Olga Smirnova totesi kaupungin ottavan palvelutason ja kielitaidon kehittämisen vakavasti sekä tekevän jatkuvasti töitä niiden eteen.

Yhteisesti kuitenkin todettiin, ettei työ Suomen markkinoilla ole helpommasta päästä. Julkisuudessa Itä-Virumaasta on esiintynyt kielteisiä uutisia, viimeksi korkeisiin koronalukuihin liittyen. ”Kuten Vironkin markkinoilla, meidän tulee hälventää kielteisiä käsityksiä. Toisaalta on paljon niitä, jotka ovat meillä vieraillessaan yllättyneet myönteisesti ja valmiit tulemaan takaisin. Tärkeintä on herättää kiinnostusta tähän jännittävään Viron alueeseen ja luoda ensimmäisiä vierailuja”, selitti Jalonen.

Maakunta kehittyy nopeasti. Tämän kesän tärkeimpiin uutisiin kuuluvat: Narvanjoen vesibussi, joka aloittaa liikenteen Narvan kaupungin ja Narva-Jõesuun välillä, Sillamäen merenrannan promenadi ja Peipsijärven Kauksissa avattava rantapaviljonki.

 

 

Lähde: Itä-Virunmaan matkailu

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.