Italian uusi valtion omistama lippulaivayhtiö Italia Trasporto Aereo (ITA) aloitti liikenteen viikonloppuna.
Viime hetken sopimuksella ITA suostui maksamaan 90 miljoonaa euroa varmistaakseen, että 75-vuotias Alitalia-nimi säilyy ja ettei kukaan muu voi käyttää sitä. Sopimus, joka jäi alkuperäisestä 290 miljoonan euron hintapyynnöstä, takaa Alitalian brändin ja identiteetin säilymisen.
Sopimus tarkoittaa, että ITA voi käyttää toistaiseksi Alitalian identiteettiä, Internet-verkkotunnusta, ulkoasua ja univormuja. Vaikka ITA on nyt ostanut kaikki oikeudet Alitalian nimeen ja identiteettiin, se pysyy oikeudellisesti erillään konkurssin tehneestä Alitaliasta, eli se ei ole vastuussa Alitalian veloista.
Vuonna 1946 perustettu Alitalia oli käynyt läpi monia omistajanvaihdoksia ja rakenneuudistuksia, ennen kuin valtion nimittämät pesänhoitajat lopulta ottivat sen haltuunsa vuonna 2017, jotta se ei joutuisi selvitystilaan ja myytäisiin pois. Alitalia sai koko myrskyisän historiansa ajan lukuisia apupaketteja selviytyäkseen. Viimeisten 21 vuoden aikana Alitalia teki voittoa vain yhtenä vuonna. Se selvisi hengissä ainoastaan siksi, että Italian hallitus pumppasi konkurssikypsään lentoyhtiöön 8 miljardia euroa pelkästään kolmen viime vuoden aikana.
Alun perin hallitus halusi myydä Alitalian yksityisille sijoittajille, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut, sillä lentoyhtiöllä oli valtavat velat ja aivan liian paljon työntekijöitä.
Uusi lentoyhtiö ITA, johon Italian hallitus sijoittaa 1,35 miljardia euroa, aloitti toimintansa 52 lentokoneella ja 2 800 työntekijällä. Määrä on huomattavasti pienempi verrattuna Alitalian 110 koneeseen ja 10 000 työntekijään.
Alitalian palveluksessa olleista 10 000 työntekijästä 7 000 on irtisanottu, ja Italian hallitus maksaa heidän palkkansa vuoteen 2022 asti.
Euroopan komission kanssa tehdyn sopimuksen mukaan ITA:n ja Alitalian on erotuttava toisistaan selkeästi. ITA:n on oltava kannattava nelivuotisen liiketoimintasuunnitelmansa loppuun mennessä vuonna 2025.
Jaa artikkeli: