JNTO vastaa Japanin-matkojen kasvavaan kysyntään avaamalla uuden toimiston Tukholman keskustaan.
Vahva kiinnostus Japania kohtaan näkyy kaikkialla Pohjoismaissa. Japanin virallinen matkailuorganisaatio avaa 4. maaliskuuta 2024 ensimmäisen toimistonsa Tukholmaan. Maan matkailutavoitteet tuleville vuosille ovat korkealla.
Pohjoismaat selkeä osa Japanin strategiaa
“Viime vuosina Japaniin on tullut yhä enemmän matkailijoita Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Uudessa Tukholman-toimistossamme teemme töitä lisätäksemme pohjoismaalaisten matkailijoiden kiinnostusta Japaniin ja houkutellaksemme maahan yhä useampia turisteja. Vuonna 2030 Japaniin odotetaan jopa 60 miljoonaa matkailijaa, mikä tarkoittaa noin 15 biljoonan jenin, yli 90 miljardin euron, kulutusta vuosittain. Pohjoismaiden markkinat ovat erittäin tärkeä osa tämän tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Tukholman JNTO:n toimitusjohtaja Kana Wakabayashi.
Vuonna 2023 Japanissa vieraili yhteensä 113 000 matkailijaa Pohjoismaista. Turismi on elpynyt hyvin pandemiaa edeltävästä vuodesta 2019, jolloin pohjoismaalaisia matkailijoita oli noin 141 000.
“Japanilainen kulttuuri valtaa jalansijaa Pohjoismaissa niin ravintola-alalla, sisustussuunnittelussa, arkkitehtuurissa kuin designissa. Etenkin suurissa kaupungeissa avataan jatkuvasti esimerkiksi izakaya-baareja, ramen-ravintoloita ja sisustuskauppoja. Japanissa ja Pohjoismaissa arvostetaan laadukasta käsityötä, paikallisia raaka-aineita, vanhoja perinteitä ja arjen pieniä iloja. Odotamme innolla, että voimme levittää tietoa Japanin matkailukohteista entistä laajemmin”, Kana Wakabayashi sanoo.