Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Järvisydäntä tehdään suurella sydämellä

Hotel & SPA Järvisydämessä kunnioitetaan luontoa. Se sijaitsee Saimaan sydämessä Linnanpuiston kansallispuiston vieressä. Paikan tunnetuin vieras on saimaannorppa, jota voi ihailla keväisillä retkillä.

”Meillä on täällä matkailuala vasta aluillaan. On oltu alalla vasta vuodesta 1658”, Markus Heiskanen Järvisydämestä virnistää.
Hän viittaa siihen, kuinka Rantasalmen Hotel & Spa Resortin paikalle nousi kestikievari jo Ruotsin kuninkaan ja Venäjän tsaarin päätöksellä 362 vuotta sitten. Paikkaa pyörittivät Heiskasen esi-isät, eli Heiskanen on paikan yrittäjä jo 11. polvessa.
”Paikkaa pyöritetään nyt kolmen polven voimalla, sillä poikani ja isäni ovat myös mukana”, Heiskanen kertoo.

Paikan ensimmäiset lomamökit rakennettiin 50-luvulla. Elämyshotelli ja järvikylpylä avasivat ovensa 2017. Kylpylöitä on Suomi pullollaan, mutta Järvisydän on monella tapaa erityinen. Se on louhittu osin kallioon ja rakennettu 500-vuotiaista uppotukeista. Rakentamisessa on käytetty suomalaista luonnonkiveä, joka on varsin harvinaista.
Kylpylässä uidaan Saimaan vesissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Järvisydämen miljöösen törmää usein instagrammissa, sillä valokuvaukselliset paikat innostavat lomailijoita ikuistamaan itsensä sen maisemiin.

 

Asiakkaista 40 prosenttia tulee ulkomailta ja parhaiten edustettuna on Australia. Suomalaisten julkkisten sometileillä törmää usein Järvisydän poseerauksiin. Heiskanen sanookin paikkaa instagram-suotuisaksi.

”Mutta meidän tunnetuin vieras on kyllä Saimaannorppa.”
Järvisydän järjestää keväisin norpparetkiä, joissa livutaan 100-vuotialla perinneveneillä Saimaalla ja kiikaroidaan norppaa kaukaa ja häiritsemättä.
”Järvisydän on paras paikka nähdä norppa. Me olemme yhdistäneet konseptissamme matkailun ja luonnonsuojelun.”
Luonnonsuojelu kuuluu muutoinkin Järvisydämen toimintaperiaatteisiin. Tähän velvoittaa jo Joutsen-merkki, johon yritys on sitoutunut.
”Käytämme paljon kierrätettyä materiaalia kuten uppotukkeja, vanhoja hirsiä ja lauttoja. Kestävää kehitystä tukee uusimman mahdollisen energiatekniikan käyttö eli meillä on maa- ja järvilämpö. Lämpöä otetaan talteen takoista ja harmaasta vedestä. Meillä on myös vapaa-ajan matkustuskohteita suurin aurinkovoimala.”

Järvisydän on saanut paljon tunnustusta. Se on valittu muun muassa Euroopan Järvimatkailukohteeksi 2010 ja vuoden kotimaanmatkailukohteeksi 2020. Sille on annettu myös vuoden kotiseututeon (2017) ja vuoden yrityksen (2019) tittelit. Viime vuonna Heiskanen voitti Enterpreneur of The Year (EY) kilpailussa yleisöäänestyksen.
”Onhan ne hienoja tunnustuksia. Niiden glamour säilyy aina seuraavaan aamuun, Heiskanen veistelee.
Hän lisää, että varsinkin kansainvälistä matkailua tehtäessä tunnustuksilla on suuri merkitys. Ne tuovat uskottavuutta ja tukea ja sisältöä markkinointiin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Heiskanen kertoo Järvisydämessä vierailevan paljon rakastavaisia mutta myös lapsiperheitä. Paikan täyttöaste on 62 prosenttia, joten huone kannattaa varata hyvissä ajoin.

 

Järvisydän laajene kesällä sadalla vuodepaikalla kun 350 vuoteen kapasiteettiin valmistuu lisää maisemasviittejä ja kotahotelli. Suunnitelmiin kuuluu myös sisäaktiviteettien lisääminen.

Ulkoaktiviteettien määrä onkin jo vaikuttava. Järvisydän on muun muassa sitoutunut pitämään tarjonnassaan joka päivä opastetun retken ympäröivään järvimaisemaan ja metsään. Lisäksi tarjontaan kuuluu mm. retkiluistelua, veneilyä, hiihtoa, kalastusta, poro-, husky- ja kelkkasafareita, fatbike retkiä ja purjehdusta.

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.