Hyppää sisältöön
Helin matkojen Jyväskylän-tiimi
· Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Jyväskyläläinen Helin Matkat on toiminut kivijalkamatkatoimistona jo 40 vuotta

Kun Helin Matkojen ovet avattiin vuonna 1984, se oli yksi monista matkatoimistoista Jyväskylän katukuvassa. Nyt se on lajinsa ainoa – ja teki viime vuonna kaikkien aikojen parhaan liikevaihtonsa.

Kun jyväskyläläinen Helin Matkat avasi ovensa 40 vuotta sitten, se oli keskusta-alueen kymmenes kivijalkamatkatoimisto. Avajaisissa saatettiin jopa miettiä, onko uudella toimistolla sijaa laajassa tarjonnassa.

Kivijalka on säilyttänyt paikkansa

Nyt, 40 vuotta myöhemmin, Helin Matkat seisoo yhä paikallaan, kun muut ovat sulkeneet kivijalkamyymälänsä. Yhtiö teki viime vuonna kautta aikojen parhaan liikevaihtonsa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Jos mitään ihan valtavaa epidemian tai sotien kaltaista mullistusta ei tule, tänä vuonna ylitetään viimevuotinenkin liikevaihto”, Helin Matkojen toimitusjohtaja Marika Puttonen sanoo.

Ennen koronaa Helin Matkojen normaali liikevaihto oli 6–7 miljoonaa vuodessa. Korona leikkasi sen noin 1,5–1,9 miljoonaan euroon, mutta viime vuonna liikevaihto oli yli 8 miljoonaa.

Helin Matkojen omistajaksi vaihtui Vuonna 2017 Estravel Group As.

Valtaosa varauksista tehdään verkossa tai puhelimessa

Helin Matkoilla on kivijalkatoimisto myös Helsingissä. Puttonen kertoo, että ovi käy harvakseltaan, mutta kuitenkin viikoittain. Valtaosa matkoista varataan netissä tai puhelimitse, mutta kaikki asiakkaat kontaktoidaan henkilökohtaisesti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Mauritiukselle matkustavat kohtaavat usein henkilökohtaisesti myös Helin (Rajamäki, matkatoimiston perustaja), sillä vaikka hän on jäänyt eläkkeelle, hän käy yhä itse vastaanottamassa matkalaiset, ojentaa heille pullon kuohuvaa ja osaa kertoa paljon kohteesta, jossa hän on asunut pitkään.”

Puttonen on työskennellyt Helin Matkoilla 12 vuotta ja näistä vuosista 1,5 toimitusjohtajana. Hän kertoo olevansa Jyväskylän toimiston toiseksi tuorein työntekijä. Vähäinen vaihtuvuus kertoo työn mielekkyydestä ja hyvästä työyhteisöstä. Helin Matkoilla on 13 työntekijää.

Helin Matkojen Helsingin-tiimi
Helin matkoilla on kaikkiaan 13 työntekijää Jyväskylässä ja Helsingissä. Tässä kuvassa Helsingin-tiimi ja artikkelin aloituskuvassa Jyväskylän toimiston väki.

Työ on kehittynyt ja muuttunut paljon vuosikymmenten aikana. Alkuvuosina matkatoimiston perustoimintaa oli valmismatkapakettien välitysmyynti. Jo vuonna 1990 Helin Matkat alkoi järjestää räätälöityjä kaukomatkoja. Nykyisin jokainen matka on yksilöllinen.

”Asiakkaalle myydään yleensä vähintään lennot ja majoittuminen, mutta moni haluaa myös kuljetukset kentältä ja varata retkiä meidän kauttamme.”

Puttosen mukaan asiakastyytyväisyydestä kertoo paljon se, kuinka moni palaa toimistoon. Osa ostaa Helin Matkoilta usean reissun vuodessa.

”Sitten on niitä, jotka ovat menneet vaikkapa häämatkalle meidän kauttamme ja haluavat nyt reissun, jolla juhlistavat kymmenettä hääpäiväänsä. Heitä ilahduttaa aina kovasti se, että toimistossa saattaa olla töissä sama ihminen, joka myi heille matkan kymmenen vuotta sitten”, Puttonen naurahtaa.

Kaukokohteet tärkeimpiä

Helin Matkojen vuosittainen asiakasmäärä on noin 3 000. Liikevaihdosta valtaosa tulee kaukokohteista. Euroopan osuus on 20 prosenttia. Uutena tuotteena myydään Suomen-matkoja ulkomaalaisille. DMC-brändi kantaa nimeä Northern Excellence. Puttonen kertoo kiinnostusta tulevan erityisesti Espanjasta, Yhdysvalloista, Baltian maista ja Keski-Euroopasta.

”Mitä meidän asiakkaisiimme tulee, niin heitä on kaikenikäisiä ja kotimaassa kaikkialta”, ei vain Jyvässeudulta.

Puttonen arvelee, että Helin Matkojen keskivertoasiakas on valmis käyttämään vähän enemmän rahaa matkaansa, ja haluaa varmistaa, että saa rahoilleen vastineen. Luotettavuus ja henkilökohtainen palvelu ovat monelle tärkeitä. Eikä tämä ole asia, joka koskisi vain iäkkäämpiä matkailijoita.

”Koen, että ihmiset oppivat koronan vaikutuksesta elämään hetkessä. He tekevät asioita nyt, eivätkä halua lykätä unelmalomaansa tulevaisuuteen”, Puttonen sanoo.

Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 6 / 2024

Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Riikka Mahlamäki-Kaistinen on freelancer-toimittaja ja Ikkunapaikan vakituinen avustaja.