Hyppää sisältöön
Tekoäly tarjoaa matkailualan yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia.
· Juho Pesonen

Kaiken maailman matkailudosentti: Onko generatiivisessa tekoälyssä mitään järkeä?

Tekoäly voi tehostaa yritysten toimintaa ja sillä voi tulevaisuudessa olla myös iso rooli matkailijoiden päätöksenteossa. Mutta onko generatiivisessa tekoälyssä mitään järkeä?

  • Kylläpäs saa somevideoihin lisättyä aivan älyttömän siistejä ja huomiota herättäviä efektejä nopeasti!
  • Ai isot teknologiafirmat ovat heittäneet päästövähennystavoitteet romukoppaan tekoälyn takia?
  • Voikohan tällä tekoälyllä kohta hoitaa kaiken yrityksen markkinoinnin automaattisesti? 
  • Aha, tekoälyllä tehtyä sosiaalisen median sisältöä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
  • Tämähän osaa kääntää tekstiä eri kielille aika näppärästi.
  • Eihän tämä vastaus ole millään tavalla käyttökelpoinen minulle.
  • Tämähän mullistaa etäkokoukset aivan täysin!
  • Näiden tekoälymallien kouluttamiseen käytetyn datan hankkimiseen on taidettu käyttää aika paljon eettisesti arveluttavia keinoja. 
  • Onkohan tieteen tekemisen nykysysteemi tuhoon tuomittu? 

Tekoäly herättää ristiriitaisia tunteita

Seuraan teknologiakenttää intohimoisesti matkailuliiketoiminnan näkökulmasta. Harva teknologia on ollut yhtä kiinnostava ja ristiriitainen kuin generatiivinen tekoäly, kuten ChatGPT.  Alun huomioista voi nähdä, missä tällä hetkellä mennään: samaan aikaan kiehtovaa, mutta myös turhauttavaa.

Toistaiseksi generatiivinen tekoäly ei ole vaikuttanut matkailuliiketoimintaan merkittävästi, mutta potentiaalia riittää – erityisesti markkinoinnissa, innovoinnissa, tiedon analysoinnissa ja raportoinnissa sekä tiedolla johtamisessa. 

Tekoäly voi tehostaa yritysten toimintaa ja sillä voi tulevaisuudessa olla myös iso rooli matkailijoiden päätöksenteossa.

Tärkeintä on uskallus investoida

Lopulta markkinat päättävät, millä tavalla generatiivinen tekoäly tulee matkailuliiketoimintaan vaikuttamaan. On täysin mahdollista, ettei tekoälyn liiketoimintamalli koskaan kehity niin, että sen hyödyt ylittäisivät kustannukset. 

Ehkä nyt siihen suunnatut resurssit ja osaaminen menevät hukkaan. Mutta entä jos ei mene? 

Tämä juuri on innovatiivisen liiketoiminnan ydin: uskallus investoida pääomaa ja osaamista uusiin teknologioihin, vaikka niiden tulevaisuudesta ei ole takeita. Se, kuinka pitkällä yritys on tekoälyn hyödyntämisessä, kertoo paljon sen innovatiivisuudesta. Ja innovatiivinen liiketoiminta se vasta järkevää onkin! 

Kolumni on julkaistu Ikkunapaikan numerossa 6 / 2024

Juho Pesonen
Juho Pesonen

Kaiken maailman matkailudosentti tarkastelee matkailuliiketoiminnan ajankohtaisia tapahtumia Ikkunapaikan kolumnistina. Juho Pesonen toimii matkailuliiketoiminnan professorina Itä-Suomen yliopistossa.