Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kaikkien aikojen suurin matkailuseminaari

Helsingin matkailuseminaarista tuli kaikkien aikojen suurin Suomessa järjestetty matkailuseminaari, kun sitä seurasi yli 1000 kuulijaa. Paikalla Sokos Hotel Triplassa oli parisataa ja etäyhteyksien kautta yli 800 osallistujaa.

Seminaaria juonsi Helsingin kaupungin erityissuunnittelija Jukka Punamäki.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tallenteen seminaarista voi katsoa osoitteesta https://helsinki.videosync.fi/matkailuseminaari-2020

Tilaisuuden avasi Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori. Hän totesi, että nyt tärkeintä on taistelutahto.
Helsingin yöpymiset olivat kesä-elokuussa miinuksella 71 %, ulkomaalaisten matkustajien kohdalla 91 %. Lentomatkustajien määrä Helsinki-Vantaalla alle 10 % normaalista.
Äkkipysähdys on ollut raju ja Helsingin matkailu on kärsinyt koronasta muuta maata voimakkaammin.
Vapaavuori korosti matkailun työllistävää vaikutusta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailun kehityksestä ja tilastoista puhui Helsingin kaupungin erikoistutkija Pekka Mustonen. Hänen mukaansa patoutunut matkustushalu purkautuu koronakriisin jälkeen, mutta miten nopeasti matkailu palautuu ennalleen on vielä

Laura Aalto Helsinki Marketingista kertoi seminaarissa Helsinki Marketingin toiminnasta.

Visit Finlandin Paavo Virkkunen totesi, että nyt meidän on opittava elämään tämän viruksen kanssa ja tehtävä asioita niin, että pystymme toimimaan tässä uudessa ympäristössä. Virkkunen muistutti Helsingin asemasta Aasian ja Euroopan välillä, sen menettäminen olisi kohtalokasta.
Elpyminen tulee kestämään vuosia, kuinka sen teemme, on nyt meistä kiinni.

Göteborg & Co:n Katarina Thorstensson kertoi virtuaalisesti mihin toimiin Göteborgissa on ryhdytty, jotta matkailu saataisiin taas elpymään.

Kestävästä matkailusta paneelissa keskustelivat Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström, Visit Finlandin Liisa Kokkarinen, Sokotelin Jarkko Härmälä, Hawkhillistä Matti Ala-Outinen.
Paneelia moderoi Hesinki Marketingin Anu Syrmä.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka totesi, että matkailuteollisuus on tärkeä teollisuuden laji Suomessa. Se työllistää paljon sekä suoraan että välillisesti. Hän kertoi, että ministeriössä on kiinnitetty paljon huomiota valtavaan digiloikkaan.
Harakka totesi, että korona on iskenyt kaikkeen joukkoliikenteeseen lentoyhtiöistä busseihin ja takseihin. Jos jotain hyvää tästä löytää, on se, että nyt olemme tehneet kaikkien kanssa yhteistyötä turvallisen matkustuksen puolesta.

Päivän päätteeksi käytiin paneelikeskustelu aiheesta liikkumisen tulevaisuus matkailussa. Paneelissa olivat mukana Topi Manner Finnairilta, Topi Simola VR:ltä, Margus Schults TallinkSiljalta, liikenne- ja viestintäministeriön Noora Lähde ja verkon kautta Maas Globalin Sampo Hietanen.

Topi Manner totesi, että koronan vaikutus lentoliikenteeseen on kertakaikkisen järisyttävä.
”Tällä hetkellä kilpailijamme lentävät kaksin, jopa kolminkertaisesti Finnairin lentomäärään verrattuna. Meidän matkustajamäärät ovat tällä hetkellä 10 % viime vuoteen verrattuna”.
Hän muistutti, että koronatartunnat ovat nyt kotoperäisiä ja Suomen pitäisi noudattaa eurooppalaista linjaa matkustussuosituksissa. Hän toi myös esiin, että sanasta matkustusrajoitus pitäisi luopua ja puhua mieluummin matkustuslinjauksista – tai ohjeista.

Noora Lähde liikenne- ja viestintäministeriöstä painotti, että digitalisaatio on keskeinen keino kilpailun uudessa rakentamisessa.

Topi Simola VR:ltä totesi, että VR tekee kaukoliikenteessä 200 000 euroa tappiota per päivä ja junissa on puolet siitä matkustajamäärästä mitä viime vuonna samaan aikaan.
Vapaa-ajan matkustus on kärsinyt vähemmän ja ruuhkapiikit ovat sen mukaan muuttuneet perjantai-iltapäiviksi ja sunnuntai-iltapäiviksi.

Margus Schults
Tallink Siljalta kertoi varustamoiden tilanteesta. ”Kolmessa päivässä 80 % meidän liiketoiminnasta pysähtyi täysin. Kesä meni jo suht mukavasti, mutta elokuun matkustusrajoitukset pysäyttivät matkustuksen uudelleen.”
Schultsin mukaan konsernin 7000 työntekijästä on jouduttu jo irtisanomaan 2 500 henkilöä.
Schultsin mukaan oli ymmärrettävää, että keväällä, kun virusta ei vielä tunnettu, rajoitukset olivat kovat. Nyt hänen mielestään tilanne on toinen ja ihmisten pitäisi antaa liikkua, kun turvallisuus otetaan huomioon. Hän kehotti myös pohtimaan sitä, miten se vaikuttaa talouteen ja sitä kautta ihmisiin, jos he joutuvat työttömiksi. Masentuneisuus ja sitä kautta muut ongelmat lisääntyvät.
Schultsin mukaan 13 % Tallinnan yrityksistä palvelee Tallinkia. Jos Tallink kaatuisi, niin ne menisivät siinä samalla.

Maas Globalin Sampo Hietasen perustamalla Whim-sovelluksella voi yhdistää julkiset ja yksityiset liikennepalvelut. Sillä voi suunnitella reitin, ostaa liput junaan, raitiovaunuun ja bussiin, tilata taksin sekä vuokrata kaupunkipyörän, sähköpotkulaudan tai auton.
Hietasen mukaan kesällä nähtiin jo tilanne, että autot oli vuokrattu loppuun, kun ihmiset liikkuivat Suomessa.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.