Kalastavat matkailijat voivat olla omatoimikalastajia, kalastusoppaiden asiakkaita, kansainvälisiä kalastusmatkailijoita sekä muita lomamatkailijoita, jotka haluavat kalastaa lomallaan.
Yrittäjät eri puolilta Suomea ovat kiinnostuneita kehittämään palveluitaan vastaamaan kalastusmatkailijoiden tarpeisiin. Tämä on ilmennyt Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana –hankkeen koulutuksissa, joihin ilmoittautui yhteensä 200 osallistujaa.
Kalastavia matkailijoita on Suomessa merkittävän paljon
Yrittäjät saivat koulutuksissa oppeja esimerkiksi siihen, kuinka he voivat tarjota asiakkailleen kalastukseen liittyviä palveluita ja välineitä sekä kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä.
Suomessa noin 1,8 miljoonaa ihmistä kalastaa vuosittain. Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän asiakaskohderyhmän sesongin ulkopuolella rospuuttokaudella.
Matkailuyritysten palvelujen kehittämisessä asiakasymmärrys on keskeinen lähtökohta. Kalastajan Kanavan vetäjä Jyri Kuusisalo kertoo matkailevien kalastajien tarpeista kalareissuilla: esiin nousevat niin märkien kalastusvaatteiden kuivausmahdollisuudet kuin kalojen käsittelypaikat, ruuanlaitto- ja peseytymismahdollisuudet sekä veneen lasku- ja säilytyspaikat reissuilla.
Kalastaville matkailijoille jo nyt tarjolla olevia palveluita ovat esimerkiksi majoitus, ateriat, eväät, elintarvikemyynti, kalastusluvat, veneen laskupaikka, parkkipaikkoja auto-venetraileriyhdistelmälle, kalastusvälineiden vuokraus, kalojen käsittelytiloja, kalojen säilytysmahdollisuus ja kalastusoppaan palvelut.
“Yritykset, jotka pystyvät palvelemaan kalastusmatkailijoita, parantavat omia toimintaedellytyksiään varsinkin ei-sesonkiaikana. Parhaimmillaan kalastusmatkailu edistää aluetaloutta etäisillä ja harvaan asutuilla alueilla, joilla on muuten vähän vetovoimatekijöitä”, sanoo tuottaja Anne-Maarit Sepling Kalastajan Kanavalta.
Lähde ja kuva: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Jaa artikkeli: