Kun huomioidaan myös alihankintaketjuissa syntyvät välilliset vaikutukset, nousee risteilymatkustuksen synnyttämä kokonaisvaikutus 19,2 miljoonaan euroon. Matkustajamäärät jäävät silti edellisen kauden alapuolelle.
Kansainvälinen risteilymatkustus tuo Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle huomattavan määrän tuloja ja työpaikkoja. Helsingin Sataman mukaan samaan aikaan kaupungissa vierailevista risteilymatkustajista yli puolet suosittelee hyvin todennäköisesti Helsinkiä tuttavilleen, joten hyviä mahdollisuuksia risteilyturismin aktiiviseen kasvattamiseen entisiin mittoihinsa on olemassa.
Välittömät ja välilliset vaikutukset miljoonaluokkaa
Vastavalmistuneen Taloustutkimuksen toteuttaman tutkimuksen mukaan Helsingissä vierailevat kansainväliset risteilijät matkustajineen tuovat kuluvan risteilykauden aikana väylä- ja satamamaksuina sekä matkustajien käyttämänä rahana kaupunkiin runsaat 11,2 miljoonaan euroa. Kun huomioidaan myös alihankintaketjuissa syntyvät välilliset vaikutukset, nousee risteilymatkustuksen synnyttämä kokonaisvaikutus 19,2 miljoonaan euroon.
Henkilötyövuosissa tarkasteltuna välittömät vaikutukset ovat 122 vuotta ja kokonaisvaikutus 186 vuotta.
Helsingin Satama uskoo risteilymatkustuksen kasvumahdollisuuksiin ja on aktiivisesti mukana kehittämässä Helsingistä entistä vahvempaa ja vetovoimaisempaa risteilykohdetta.
”Helsinki valittiin aiemmin tässä kuussa maailman kestävimmäksi matkailukohteeksi kansainvälisessä matkailukohteiden kestävyyttä mittaavassa Global Destination Sustainability (GDS) -indeksissä. Matkailijat arvostavat kestäviä matkakohteita ja palveluita, joten tästä näkökulmasta lähtökohtamme ovat erinomaiset”, arvioi matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander.
Valtaosa risteilykävijöistä suosittelisi Helsinkiä
Reilusti yli puolet tutkimukseen vastanneista risteilymatkustajista kertoi, että on hyvin todennäköisesti valmis suosittelemaan Helsinkiä tuttavilleen. Tämä antaa uskoa siihen, että Helsingin nähtävyyksiä ja elämyksiä kehittämällä ja niiden kansainvälisellä markkinoinnilla on mahdollista kasvattaa risteilymatkustajien määrää kohti korona-aikaa edeltäneitä huippuvuosia.
”Lisäksi kuitenkin vaaditaan merkittäviä satsauksia matkakohteen kansainväliseen markkinointiin. Tätä työtä teemme niin paikallisesti Helsingin kaupungin kanssa kuin kansallisella tasolla Cruise Finland -järjestössä”, Takolander kertoo.
Tehtävää todella myös riittää, sillä Venäjän hyökättyä Ukrainaan pohjoisen Itämeren risteilyillä ei enää pysähdytä Pietariin, mikä oli kierrosten perinteinen kohokohta.
Vuonna 2024 matkustajamäärät jäivät edellisestä kaudesta
Risteilyliikenteen huippuvuosi Helsingissä oli 2019, jolloin risteilyvieraita kävi kaupungissa 605 000. Vastaaviin lukuihin ei ole sittemmin ylletty.
Kansainvälisen risteilyliikenteen aluskäyntejä Helsingissä kertyy huhtikuussa alkaneella ja vuoden loppuun kestävällä risteilykaudella kaikkiaan 97 (2023: 90) ja niiden mukana kaupungissa ja pääkaupunkiseudulla vierailee yhteensä 137 000 (2023: 163 000) matkailijaa.
Aluksia yöpyi Helsingissä 16 kertaa ja ensimmäistä kertaa kaupungissa vieraili 9 risteilylaivaa.
Pienempien risteilijöiden osuus on ollut suurempi kuin edellisellä kaudella. Positiivista on kuitenkin se, että alukset ovat olleet täyteen myytyjä.
Kansainvälisesti risteilyliiketoiminta kasvaa voimakkaasti. Korkeasuhdanteessa isoimmat alukset kulkevat täyteen varattuina mm. Karibialla. Itämerelle tulo vie aikaa ja edellyttäisi vanhempiin aluksiin laitteistoasennuksia erityisalueen ympäristömääräyksien täyttämiseksi. Kuitenkin risteilyvarustamot uudistavat kalustoaan ennennäkemättömällä tahdilla, joten uusia kohteitakin haetaan aktiivisesti. Luonnollisesti uudet alukset rakennetaan täyttämään tiukemmatkin ympäristövaatimukset.
Saksalaisille risteilyvarustamoille pohjoinen Itämeri on lähes kotikenttää. Lisäksi suhteellisen viileä ilmasto on useiden matkailijoiden mielestä Helsingin ja Itämeren vetovoimatekijä. Myös varustamon kannalta se on hyvä asia, sillä valtavien alusten jäädyttämiseen tarvittava energiamäärä jää viileässä ilmastossa verrattain pieneksi.
Helsingin ensimmäinen talviristeilykausi
Risteilykesän viimeinen perinteinen risteilyalus AIDALuna saapui Hernesaareen 24.10.2024.
Tämän jälkeen Helsinkiin saapuu kuitenkin useita kertoja talviristeilyihin erikoistunut alus, MS Le Commandant Charcot. Jäävahvistettu expedition-alus tarjoaa seikkailunhaluiselle, mutta pienelle matkustajamäärälle talvista eksotiikkaa ja modernia luksusta kiertämällä pohjoisia risteilykohteita. Maailmalla talviristeilyt yleistyvät ja Itämerellekin ne ovat tervetullut lisä. Ensimmäisen kerran Le Commandant Charcot lähtee Helsingistä risteilylle 2. joulukuuta 2024.
Lähde ja kuva: Helsingin Satama
Jaa artikkeli: