”Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, kotimaan matkailussa on luvassa ennätyskesä”, sanoo Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.
Suomitutka-kyselyn* mukaan suomalaiset aikovat lisätä kotimaan matkustusmääriään. Erityisesti alle 30-vuotiaat haluavat reissata enemmän.
”Suomeen on kasvanut sukupolvi, jota ei kiinnosta viettää suurta osaa kesälomasta mökillä. Rantatontin omistamisen sijasta suomalaiset janoavat kokemuksia”, Hellén sanoo.
Vanhan ennakkoluulon mukaan kotimaan matkailu olisi kallista. Kuitenkin lähes 70 prosenttia suomalaisista pitää kotimaan hinta-laatusuhdetta tyydyttävänä tai hyvänä.
”Jos matkailussa arvostaa turvallisuutta, luotettavuutta ja varmaa palvelua, kotimaan matkailu tuottaa harvoin pettymyksiä. Mitä enemmän suomalaisille on kertynyt kokemusta ulkomailta, sitä enemmän he ovat oppineet arvostamaan kotimaataan”, näkee Hellén.
TEM tukee poikkeuksellista matkailukampanjaa
Suomalaiset matkailualan toimijat ovat lyöneet hynttyyt yhteen kotimaan matkailun kehittämiseksi. Suoma ry:n organisoima kampanja esittelee 100 syytä matkustaa Suomessa. Myös työ- ja elinkeinoministeriö tukee 100 syytä kampanjaa.
”Kotimaanmatkailussa on myös kyse arvoista. Valitsemalla kotimaan lomakohteen jokainen meistä pystyy samalla tukemaan Suomen kasvua. Ja toisaalta, miksi lähteä kauemmas, kun koko Suomi on täynnä paikkoja, jotka vain odottavat löytämistään?”, kysyy elinkeinoministeri Mika Lintilä.
”100 syytä -yhteismarkkinointikampanja on historiallinen, sillä aiemmin yritykset ja organisaatiot eivät ole tehneet laajaa yhteistyötä kotimaan matkailun suosion kasvattamiseksi. Keskinäisen kilpailun sijaan nyt keskitytään yhteistyöhön ja koko toimialan kehittymiseen”, Hellén iloitsee.
100 syytä -kampanja helpottaa matkasuunnitelman laatimista ja mahdollistaa pienemmille matkailualan yrityksille valtakunnallisen näkyvyyden.
”Haluamme tarjota suomalaisille uusia kokemuksia, joita voi löytyä myös omalta kotipaikkakunnalta. Toisaalta haluamme tukea myös paikallisia yrityksiä”, sanoo Anne-Marget Hellén.
Kotimaan matkailun trendit 2018
Suomalaisia kiinnostavat uudet kokemukset, liittyivät ne sitten ruokaan, omalaatuisiin tapahtumiin tai kiinnostaviin teemoihin. Tässä ovat kotimaan matkailun kuumimmat trendit 2018.
- Lähiruoka arvossaan. Suomen kesä on täynnä lähiruokaa ja monipuolisia ruokakokemuksia. Poikkea Neitsytperunafestivaaleilla (15–16.6.), nauti paistettuja muikkuja Mikkelin torilla tai ahmi Karjalan perinneherkkua särää Lemissä.
- Teemakävelyt nousussa. Elokuvien Turku, Foodwalk tai Alvar Aallon Jyväskylä? Kotimaanmatkaajat haluavat lähestyä kohteita teeman kautta, ja heitä hemmotellaankin tänä kesänä yhä useammilla teemakävelyillä, -risteilyillä tai -ajeluilla.
- Matkakohteen kokeminen paikallisin silmin. Ihmiset haluavat kokea matkustuskohteen paikallisin silmin. Kotimaassa matkaillessa ei tarvitse kuitenkaan seikkailla ummikkona. Kalasta, osallistu issikkavaellukselle tai norpparetkelle, poimi villiyrttejä tai sieniä, istu paikallisten seuraan nauttimaan lähiruoasta. Vaihtoehtoja on paljon – kuten myös palveluntarjoajia.
- Liikunnan perässä ympäri Suomen. Pulahda Aurajokeen triathlonilla, osallistu perinteisiin Eukonkannon MM-kisoihin, ihastele maailmanluokan jalkapalloa Vaasassa tai osallistu polkujuoksuihin Suomen kauniissa kansallispuistoissa. Urheilu- ja liikuntatapahtumat on aiempaa hauskempia ja monipuolisempia.
- Luonnossa retkeily. Ainahan suomalaiset ovat nauttineet luonnosta, mutta nyt retkeily on todella pinnalla. 40 kansallispuistosta ja 7 retkeilyalueesta on onneksi varaa valita!
*Sanoman Suomitutka-paneeli 1/2018, kysely (n=1540).
Kuva Visit Finlandin kuvapankki_Seppo Rinta-Kauppila