Suomen matkailualan liitto ry SMAL on koostanut perinteisen matkapakettitilaston, johon on koottu liiton jäsenyritysten toteutuneet lentäen tehdyt matkapaketit¹ ulkomaille vuonna 2022.
Kaikkiaan matkapaketteja pystyttiin toteuttamaan reilut 518 000, missä oli 344 prosentin kasvu vuoteen 2021 verrattuna.
Pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna pudotusta matkapakettien myynnissä oli kuitenkin vielä 41 prosenttia.
Vuonna 2022 lentopohjaisia matkapaketteja järjestävien matkanjärjestäjien yhteenlaskettu liikevaihto näiden matkojen osalta oli 494,7 miljoonaa euroa, missä oli korotusta edellisvuoteen 374 prosenttia. Vuonna 2019 vastaava luku oli 755,6 miljoonaa euroa eli rahamääräinen pudotus vuonna 2022 oli pandemiaa edeltävään aikaan 34,5 prosenttia.
Toteutuneista matkoista valtaosa, eli noin 86 prosenttia, suuntautui Eurooppaan. Euroopan kohteista Kreikka nousi ensimmäiseksi matkakohteeksi reilusti yli 184 000 matkapaketilla, joka oli 41,5 prosenttia kaikista alueelle tehdyistä matkoista. Kreikan-matkailun kasvu vuoteen 2021 verrattuna oli 410 prosenttia, joskin pudotusta vuoteen 2019 verrattuna oli vielä 23 prosenttia.
Suomalaisten toinen suosikkikohde oli Espanja, jonne toteutettiin hieman alle 144 000 matkapakettia. Tämä oli reilut 32 prosenttia kaikista Eurooppaan tehdyistä matkoista. Espanjan matkapaketeista valtaosa toteutettiin Kanariansaarille, yli 120 000 matkapakettia. Espanjan-matkailun kasvu vuoteen 2021 verrattuna oli 199 prosenttia. Vuoteen 2019 verrattuna Espanjan-matkailun pudotus oli kuitenkin vielä 38 prosenttia.
Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan kohteisiin toteutettiin noin 48 000 matkaa, mikä oli yli 9 prosenttia kaikista tilastoiduista matkoista. Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan kohteiden myynti kasvoi 542 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, joskin laskua oli edelleen noin 57 prosenttia pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna.
Suomalaisten kestosuosikki alueella on Turkki, jonne suuntautui vuonna 2022 noin 39 000 matkapakettia eli 81 prosenttia koko alueen myynnistä. Arabiemiraatteihin puolestaan suuntasi noin 3 800 ja Egyptiin noin 3 200 matkapaketin ostanutta.
Kaukokohteisiin tehtiin noin 25 000 matkaa, missä oli 432 prosentin kasvu vuoteen 2021 verrattuna. Pudotusta kaukokohteiden myynnissä oli edelleen 71 prosenttia vuoden 2019 matkapakettimäärästä.
Kaukokohteista suosituin oli Kap Verde, jonne suuntautui noin 8 800 matkaa eli yli 35 prosenttia alueen matkoista. Thaimaan-matkailu vapautui koronarajoituksista vasta vuoden loppupuolella, joten suomalaisten perintei-seen ykköskaukokohteeseen ei ehditty toteuttaa kuin noin 7 500 matkaa vuoden 2022 aikana.
Pitkien kansainvälisten risteilyjen suosio oli hyvässä kasvussa suomalaisten keskuudessa ennen pandemiaa. Vuonna 2022 risteilyn sisältäneitä matkapaketteja myytiin noin 3 700. Suurin osa näistä matkoista suuntautui Euroopan risteilyille. Risteilymyynnissä oli kasvua vuoteen 2021 verrattuna 313 prosenttia, joskin pudotusta oli yli 53 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. On huomioitava kuitenkin, että yllä mainitut luvut ovat matkanjärjestäjien ilmoittamia, eikä niissä ole mukana yksittäisten matkustajien varaamia ns. omatoimiristeilyjä.
Vuoden 2022 Top ten -lista
Matkustajamäärät
(Suluissa järjestys 2019)
1. Kreikka (1.) 184 476
2. Espanja (2.) 143 822
3. Turkki (3.) 39 243
4. Kypros (8.) 20 533
5. Portugali (7.) 19 235
6. Italia (5.) 18 242
7. Kroatia (6.) 11 867
8. Kap Verde (-) 8 825
9. Itävalta (-) 8 065
10. Thaimaa (4.) 7 579
Toteutuneet lentäen tehdyt vapaa-ajan matkapaketit vuosina 2022 2021 ja 2019
SMAL ja sen edeltäjä SMY ovat koonneet matkapakettitilastoja jo vuodesta 1965 lähtien. Matkailu alana on muuttunut noista päivistä merkittävästi. Matkapaketit ovat muuttaneet aikojen saatossa muotoaan ja perinteisten matkapakettien ohella myydään entistä enemmän omatoimisia lento+hotelli- tai vastaavan tyyppisiä kokonaisuuksia matkatoimistojen tai internetin kautta. Matkustajat räätälöivät myös aiempaa enemmän itse omien toiveidensa mukaisia matkakokonaisuuksia.
Heinäkuussa 2018 voimaantulleen lainsäädäntömuutoksen myötä myös nämä matkat ovat entistä useammin matkapaketeiksi luokiteltavia kokonaisuuksia. Niiden jäljittäminen on kuitenkin haastavaa ja luvut eivät välttämättä näy tässä tilastossa.
Suurin osa tilaston matkustusluvuista muodostuu sarjatuotantoon perustuvien matkapakettien myynnistä. Tämän vuoksi esimerkiksi suositut eurooppalaiset kaupunkikohteet eivät näy tässä tilastossa oikeassa suhteessa.
Lähde: SMAL
Jaa artikkeli: