Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kyselytutkimus: 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa, vaikka matkustusrajoitukset ulkomaille ovat keventyneet. Matkustushalukkuus kotimaassa on pysynyt korkeana ja jopa kasvanut kaksi prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta.  Suurinta matkustushalukkuus on 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä (71 %).
Kyselyyn vastasi tuhat suomalaista.

Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Lisäksi matkailijoita houkuttelevat kotimaassa muun muassa lähiseutujen retket, tapahtumat ja elämykset kaupunkikohteissa.

“Ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen kotimaan matkakohteiden tarjonta, myös kulttuurin ja tapahtumien osalta, on kunnolla auki. Matkailuyrittäjien odotukset ovat kotimaan osalta korkealla, koska ulkomaisten matkailijoiden määrät eivät vielä palaudu pandemiaa edeltävälle tasolle”, kertoo Suoma ry:n uusi puheenjohtaja Maisa Häkkinen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syytä.fi -sivustolle. Kampanja tarjoaa tänäkin vuonna 120 uutta matkakohdetta ympäri Suomea, inspiraatiota kotimaanmatkailijoille ja konkreettisia matkailuvinkkejä. Kampanja on työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema.

Suomalaiset haluavat tukea paikallisia matkailuyrittäjiä

Matkailu Suomessa nähdään juuri nyt helppona (68 %), edullisena (34 %) ja Venäjän hyökättyä Ukrainaan myös turvallisena (18 %) vaihtoehtona. Nuoremmat, 18–34-vuotiaat, matkailijat arvostavat edullisuutta enemmän. Yli 65-vuotiaille suomalaisille puolestaan turvallisuus on tärkeämpi kotimaanmatkailun puolestapuhuja kuin muissa ikäryhmissä.

Kotimaassa matkaillaan myös siitä syystä, että suomalaisilla on aito halu tukea paikallisia matkailualan yrittäjiä (33 %). Kotimaanmatkailu on vastuullista paitsi ympäristön, myös suomalaisen työn tukemisen näkökulmasta. Jokaisella kotimaanmatkalla on vaikutusta matkailuyritysten elinvoimaisuuteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Matkailu kotimaassa tukee aivan keskeisellä tavalla paikallisia palveluita ja yrittäjiä. Kannustamme jokaista tutustumaan tänä kesänä vähintäänkin kahteen uuteen kotimaan matkakohteeseen ja tukemaan kotimaisia kohteita”, haastaa Häkkinen.

Polttoaineen hinnannousu vaikuttaa matkakilometreihin

Lähes puolet suomalaisista kertoo, että kotimaasta löytyy kiinnostavia matkakohteita. 36 % haluaa lisäksi yllättyä ja löytää uusia paikkoja tai matkakohteita kotimaasta. Toisaalta 14 % suomalaisista eivät aio lomailla Suomessa tulevana kesänä. Päätökseen vaikuttavat ennen kaikkea polttoaineen hinnannousu (39 %) ja henkilökohtainen taloudellinen tilanne (39 %).

Yhteensä 43 % suomalaisista kertoo, että polttoaineen hinnannousu on vaikuttanut tulevan kesän matkasuunnitelmiin. Tähän lukeutuvat myös ne matkailijat, jotka aikovat lomailla Suomessa. Polttoaineen hinnannousu koskettaa erityisesti alle 35-vuotiaita matkailijoita: 18–24-vuotiaista 58 % ja 25–34-vuotiaista 53 % kertoo polttoaineen hinnannousun vaikuttavan tulevan kesän suunnitelmiin, kun taas 35–44-vuotiaiden kohdalla vastaava luku on 41 % ja 65–75-vuotiaista 32 %.

Konkreettisesti polttoaineen hinnannousu ei välttämättä vähennä matkojen määrää, mutta vaikuttaa siihen, kuinka kauas matkustetaan. Suomalaiset kertovat tekevänsä yhä harkitumpia matkasuunnitelmia, välttävänsä pitkiä automatkoja ja etsivänsä kohteita yhä lähempää tulevana kesänä. Moni matkailija aikoo myös suosia kulkuvälineenä junaa.

“On odotettavissa, että osa kotimaan matkailijoista vähentää autoilua ja matkustaa myös entistä lähemmäs. Pitkillä matkoilla tullaan varmasti suosimaan junalla matkustamista esimerkiksi etelän ja pohjoisen väliä. Lähilomat ja ekologinen liikkuminen ovat sekä kotimaanmatkailun trendi että taloudellinen valinta tänä kesänä”, kertoo Häkkinen.

Kotimaanmatkailun ykkössivusto tarjoaa vinkkejä lähilomiin

Viime kesänä matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta siivitti kotimaanmatkailun ennätyslukemiin, kun kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa 2021 oli historian korkein. Kotimaan kohteiden vetovoima jatkuu tutkimuksen tulosten mukaan tänäkin kesänä.

Aluerajat ylittävän yhteistyön kautta kampanja on onnistunut innostamaan suomalaisia matkailemaan kotimaan kohteissa ja viime vuonna 100syytä.fi -sivustolla vieraili noin 530 000 yksittäistä kävijää. Kuudetta vuotta toteutettavassa kampanjassa on mukana 120 kohdetta ympäri Suomea. Aktiivinen kesän kampanja-aika kestää toukokuun alusta syyskuun loppuun, mutta kampanja kokoaa kotimaan kohteita myös talven yli sivustolla ja sosiaalisessa mediassa.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan viisi vinkkiä matkakilometrien säästämiseen

  1. Suunnittele reitti huolellisesti etukäteen. Tutustu ennen matkaa kotimaan kohteisiin 100syyta.fi-sivustolla ja silmäile kartalta reittejä. Mitkä kohteet ovat matkan varrella, mikä on lyhin reitti?

  2. Viivy samassa kohteessa pidempi aika. Ehdit tutustua syvemmin uuteen kohteeseen, tehdä retkiä lähiympäristöön ja rauhoittua hetken paikoillaan. Majoituksen vuorokausihinta on useimmiten sitä edullisempi, mitä useamman yön yöpyy.

  3. Jatka matkaa ja maisemien ihailua pyörän selästä. Polkupyörä on erinomainen kulkuneuvo, eikä vie muuta polttoainetta kuin hyvät eväät. Suomi on täynnä upeita pyöräreittejä – lähde vaikka Ahvenanmaalle 100-vuotisjuhliin saaristotietä pitkin, Rannikkoreitille tai Puumalan saaristoreitille.

  4. Juna on varteenotettava vaihtoehto sekä lähelle että kauas. Kotimaassa useiden kaupunkien keskustaan pääsee suoraan junalla.

  5. Lähde lomalle lähelle. Uusia ja yllättäviäkin matkakohteita saattaa löytää kotipaikkakunnaltasi tai aivan läheltä sitä. Lähin kansallispuisto tai retkeilyalue löytyy luultavasti jo tunnin automatkan sisällä.

 

Lähde: Suoma / 100 syytä matkailla Suomessa

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.