Hyppää sisältöön
Liikematkustajan laukku
· Eero Havia

Lentoliikenteen NDC-jakelumalli etenee yritysmatkustuksen segmentissä

IATA:n lanseeraama jakelumalli NDC (New Distribution Capability) on onnistunut ottamaan uusia merkittäviäkin askelia tiellä, jolla matkatoimistot yhä paremmin pystyvät hyödyntämään uutta teknologiaa lentotuotteita myydessään.

Liikematkustus ja yritysten matkahallinto ovat olleet erityisesti muutamien viimeaikaisten teknologisten edistysaskelien kohteena.

Kivenä yritysten matkaostojen kengässä hiertänyt maksamisen toiminto on saatu ratkaistua. Liikematkaostojen Pohjoismaissa yleinen maksumetodi matkatili on voitu ottaa myös NDC -käyttöön, kun lentoyhtiöt, liikematkatoimistot ja maksukorttiyhtiöt ovat löytäneet asiassa toisensa ja matkatilit on saatu toimimaan maksutapana myös NDC-varauksissa. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Korttiyhtiöiden matkatilien kautta hoidetaan Suomessa valtaosa yritysten liikematkaostojen maksuliikenteestä. Tässä olennaisia ovat myös kulujen ja ostojen hallintaan ja raportointiin liittyvät toiminnot, jollaisia ei välttämättä muiden asiakasryhmien matkaostojen toiminnassa tarvita.

Finnairin PrioFlex yritysasiakkaille

Suomen liikematkamarkkinoilla merkittävä uusi asia on myös Finnairin helmikuun 2024 lopulla julkistama PrioFlex-tuoteperhe eli hintaperhe, joka on suunnattu nimenomaisesti yritysasiakkaille ja on myynnissä pelkästään NDC-kanavien kautta.

”Lentoyhtiöiden tekemien aikataulumuutosten käsittelyyn on myös tulossa uusia toiminnallisuuksia aivan lähiaikoina, jopa jo maaliskuun aikana”, sanoo Amadeus Finland Oy:n toimitusjohtaja Samuli Sakari. ”Tämä mahdollistaa sen, että matkatoimistot itse pystyvät hoitamaan monimutkaisimmatkin aikataulujen muutostilanteet omassa asiakaspalvelussaan tarvitsematta olla yhteydessä lentoyhtiöön.”

Liikematkatoimistojen NDC-tarjoomassa on kuitenkin yhä eroja. Useimmat toimistot mahdollistavat NDC-varaukset palvelutiimiensä kautta, mutta muutamat myös jo online-järjestelmiensä kautta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentoyhtiöt eriyttävät tarjoomansa sisältöä perinteisen EDIFACT- ja uudemman NDC-kanavan välillä yhä kiihtyvällä tahdilla.

”Finnair on ollut IATA:n NDC-hankkeessa jopa rohkea pioneeri ja vienyt teknologiaa eteenpäin modernien varausmenetelmien käyttöönotossa. Kuitenkin vuoden 2024 lentomatkustuksen maailmassa liikematkatoimistoilla on oltava valmius tarjota yritysasiakkailleen myös monien muiden lentoyhtiöiden NDC-sisältöä”, sanoo Samuli Sakari.

”Lopulta on kyse tietenkin siitä, että mahdollistetaan asiakkaille helppo, sujuva ja tehokas liikematkustus.”

Teksti: Eero Havia

Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 2-3/2024

Ikkunapaikka
Eero Havia

Eero Havia on Ikkunapaikan vakituinen avustaja, joka ylläpitää myös Matkaviikko.fi-sivustoa.