Suomalainen Lygg on avannut liikematkustajille kolmioreitin Helsingistä Keski-Ruotsiin.
Lygg avasi 18.3.2024 liikematkustajille tarkoitetun kolmikantaisen lentoreitin välille Helsinki–Örebro–Linköping.
Yhteys on aiemmin ollut olemassa vain rahtiliikenteelle. Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen sanoo, että perinteisten lentoyhtiöiden haastavaksi mieltämä Ruotsin-markkina on Lyggin liiketoimintamallin näkökulmasta mahdollisuuksia täynnä.
Suora yhteys säästää aikaa
Suoran yhteyden avaaminen Helsingin ja Keski-Ruotsin välille merkitsee merkittävää ajansäästöä liikematkustajille, ja sitä kautta kustannussäästöjä työnantajille.
”Aikaisemmin yritysmatkustajat joutuivat lentämään Helsingin kautta Tukholmaan ja jatkamaan sieltä Keski-Ruotsiin esimerkiksi vuokra-autolla. Erityisesti suora yhteys ja vain minuuttien odotusajat vapauttavat valtavasti aikaa ja säästävät kustannuksia, sillä Keski-Ruotsiin menevät yritysmatkustajat voivat nyt tehdä työmatkansa saman päivän aikana. Ennen matkustamiseen piti varata kaksi tai jopa kolme päivää”, Kekäläinen kertoo.
”Lisäksi suora yhteys vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 40–50 prosentilla verrattuna epäsuoraan yhteyteen. Säästövaikutusta tehostaa entisestään uusiutuvan lentopolttoaineen SAF:n 100-prosenttinen käyttöönotto kyseisellä reitillä tämän vuoden loppuun mennessä”, hän jatkaa.
Tarveperusteisuus turvaa kannattavuuden
Perinteiset lentoyhtiöt ovat vastikään kertoneet julkisuudessa kokevansa Ruotsin liian syrjäiseksi ja kalliiksi markkinaksi, mutta Lyggin näkökulmasta tilanne on toinen.
”Markkinaan on korona-aikana syntynyt yhä syvenevä yhteystyhjiö. Perinteinen liiketoimintamalli ei tähän pysty vastaamaan, koska sen puitteissa Ruotsin-lentämisen volyymit ovat liian pieniä palvelemaan kannattavaa yritystoimintaa. Lyggin kannalta tilanne on täysin päinvastainen: Ruotsissa on valtavasti globaaleja suuryrityksiä ja paikallisia pienempiä yrityksiä, joiden menestyminen vaatii matkustamista, ja meidän liiketoimintamallimme sallii sopimuksellisien reittiparien luomisen tarveperusteisesti”, Kekäläinen selventää.
Lyggin toiminta perustuu todellisen liikematkustustarpeen mukaiseen palveluun
”Emme koskaan lennä turhaan, mikä tekee Lyggin mallista riskittömän kaikille osapuolille. Lygg ei omista kalustoa eikä operoi sitä, vaan digitaalinen alustamme auttaa sovittamaan yrityksen liikematkustustarpeen alueellisiin operaattoreihin ja oikean kokoiseen kalustoon. Luomme suorat reittiparit olemassa olevaan tarpeeseen, mikä takaa Lyggille toimintojen kannattavuuden, yrityksille tarvitsemansa yhteydet, matkustaville työntekijöille merkittävän ajansäästön ja alueille edellytykset kasvuun ja kehittymiseen”, Lyggin toinen perustaja ja talousjohtaja Jari-Jussi Viinikkala toteaa.
Helsinki–Örebro–Linköping-kolmioreitin avaamisen yhteydessä väliä operoivan lentokoneen kokoa suurennetaan 33-paikkaiseksi. Tämä mahdollistaa joustavuuden esimerkiksi matkustajien määrän muuttuessa eri päivinä.
”Suurempi konekoko madaltaa kynnystä uusille yritysasiakkaille tulla mukaan nyt, kun reitti on avattu palvelemaan jo olemassa olevia sopimusasiakkaitamme. Tiedämme reitille olevan paljon enemmän alueellista kysyntää, mutta ei tarpeeksi vanhoille liiketoimintamalleille. Lygg perustuu todellisen liikematkustustarpeen mukaiseen palvelun tuottamiseen, ei lentämisen maksimoimiseen. Tämä mahdollistaa skaalautuvuuden kestävästi, ja se toimii niin pienillä kuin suuremmillakin massoilla sijainnista riippumatta”, Kekäläinen sanoo.
Lähde ja kuva: Lygg
Jaa artikkeli: