Malevin pitkään kestänyt konkurssipesän selvittely on vihdoin saatu päätökseen. Lentoyhtiö ajautui konkurssiin kahdeksan vuotta sitten, vuonna 2012.
Siitä saakka myös moni suomalainen matkanjärjestäjä on odottanut palautuksia lentoyhtiöltä.
“Lentoyhtiön konkurssi on aina monimutkainen asia, eikä Malev ollut poikkeus. Kahdeksan vuoden työn jälkeen ECTAA:n ja sen jäsenjärjestöjen tinkimätön työ on lopulta tuottanut tulosta”, sanoo ECTAA:n presidentti Pawel Niewiadomski.
Malevin konkurssin jälkeen IATA pidätti käyttämättömien Malev-lippujen varat sulkutilille. IATA on vastuussa lentolippujen laskutuksesta ja selvittämisestä IATA:n valtuutettujen edustajien ja lentoyhtiöiden välillä.
Matkatoimistot pyysivät käyttämättömien Malev-lippujen palauttamista asiakkailleen, mutta muut lentoyhtiön velkojat kiistivät rahan laillisen omistajuuden.
Vuonna 2015, kolme vuotta Malevin konkurssin jälkeen, 190 matkatoimistoa aloitti oikeusjutun Amsterdamissa oikeuden saamiseksi.
“Suomesta oikeutta haki lähes 20 SMALin jäsenyritystä”, kertoo SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Vuonna 2018 annettiin tuomio, missä todettiin näiden matkatoimistojen ja IATA:n kannan olleen oikea; Malevin käyttämättömien lentolippujen rahat kuuluivat matkatoimistojen asiakkaille. Samalla kuitenkin todettiin, että IATA:n hallinnoimat rahat eivät riittäneet kattamaan kaikkia palautuspyyntöjä.
Tuomion jälkeen aloitettiin neuvottelut, jottei uusia oikeudenkäyntejä aloitettaisi, vaan päästäisiin kaikkia osapuolia tyydyttävään sopimukseen.
Sopimus on nyt allekirjoitettu, mikä tarkoittaa, että kaikki vahvistetut palautuspyynnöt jaetaan suhteessa kaikille matkatoimistoille oikeudellisten kustannusten vähentämisen jälkeen.
”Olemme erittäin iloisia siitä, että tapaus saadaan vihdoin päätökseen. Vuosikausia sulkutileillä olleet rahat jaetaan vihdoin, mikä nyt, alan suurimman kriisin keskellä, on hieno uutinen matkatoimistoille ja heidän asiakkailleen,” iloitsee Niewiadomski.
Lähde: ECTAA
Kuva: Oliver Pritzkow