Hyppää sisältöön
Matkamessut
· Riikka Krenn

Matkamessut 2025: näin matkailu muuttuu

Tulevan vuoden Matkamessuilla seurataan tiiviisti matkailun muuttuvia trendejä läheisessä yhteistyössä toimialan yritysten ja organisaatioiden kanssa.

Trendit kuten aktiviteetit, kulttuuri ja hyvinvointi matkailussa, tuodaan esille myös Matkamessujen uudistetuilla verkkosivuilla ja tapahtumassa 16.–19.1.2025. Torstai 16.1. on tuttuun tapaan tapahtuman ammattilaispäivä.

Nämä trendit siivittävät Matkamessuja tammikuussa 2025

  • Kestävä matkailu näkyy jo matkailijoiden valinnoissa konkreettisesti ja vihreät vaihtoehdot kiinnostavat aikaisempaa enemmän. Uudistava matkailu nousussa.
  • Oma intohimo: matkakohde valitaan oman kiinnostuksen, kulttuuri, hyvinvointipalvelut ja aktiviteetit edellä.
  • Sinkkumatkailun yleistyminen: kohteessa tutustutaan harrastusten ja aktiviteettien äärellä, kansainvälinen ryhmä kokoontuu digiryhmien kautta.
  • Ylisukupolvinen matkailu: yhteistä laatuaikaa lastenlasten kanssa.
  • Paikallisilla tapahtumilla on suuri merkitys kohdevalintaan ja matkustusajankohtaan.
  • Työ- ja lomamatkan yhdistäminen, ”bleisure”.
  • Digiähky: loputtomat valinnat uuvuttavat, nuorempikin matkustajasukupolvi on valmis maksamaan matkatoimistojen palvelusta. Ostopäätökselle haetaan luotettavaa suosittelijaa.
  • Teknologian hyödyntäminen matkan kaikissa vaiheissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uutuutena Central Plaza

Uudet reitit, hotellit ja palvelut kiinnostavat niin kotimaassa kuin ulkomaankohteissa ja niitä esitellään elämyksellisesti Matkamessuilla. Tottunut Matkamessut-kävijä saattaa hieraista ensi tammikuussa silmiään, sillä tapahtuman karttapohja muistuttaa diagonaalikäytävillään kaupunkia, jonka ytimessä on Central Plaza.

”Uudella elämysalueella kävijä voi tutustua palveluihin ja tuotteisiin työpajoissa, joissa voi oppia matkakohteesta, sen tuotteista tai palveluista ja muodostaa vahvemman mielikuvan kohteesta esimerkiksi taidetyöpajaan, kokkaustyöpajaan, tastingiin tai vaikka kiertomatkojen suunnittelutyöpajaan osallistumalla”, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.

Matkamessujen 2024 kävijätutkimuksen mukaan tapahtuman kävijöistä 22 % oli ensikertalaisia ja heistä yli kolmannes alle 45-vuotiaita. 76 % kävijöistä on kiinnostunut kansainvälisestä matkustamisesta ja saamaan käytännön vinkkejä kohteista. Puolet vastanneista on kiinnostunut kotimaan kohteiden esittelyistä. Tapahtumassa vieraili yli 50 000 kävijää.

Tulevan vuoden suunnitelmissa nousevat kärkeen ulkomaiset ja kotimaiset kaupunki- ja kulttuurikohteet, ulkomaiset rantalomakohteet, kotimaiset luontolomakohteet sekä seikkailu- ja aktiviteettilomat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde ja kuva: Matkamessut

Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa matkailualan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä.