Hyppää sisältöön
Matkatoimiston sopimukset
· Miia Manner

Matkapakettilaki velvoittaa – ennakoi riitatilanteet sopimuksilla 

Lainmukainen toiminta on tärkeä osa-alue vastuullisesta liiketoimintaa. Matkapakettilaki velvoittaa kaikkia Suomessa toimivia matkatoimistoja, mutta milloin matkasta tulee matkapakettilain mukainen matka ja miten matkanjärjestäjän on syytä varautua velvoitteisiin?

Asiantuntijan neuvot matkanjärjestäjille

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n perustaja Petteri Lehtonen on työskennellyt matkapakettilain parissa noin kaksi vuosikymmentä. Ensin Kuluttajavirastossa 2000-luvun alkupuolelta ja sen jälkeen perustamassaa lakiasiaintoimistossa viimeiset kahdeksan vuotta.

”Lainsäädäntö matkapaketteihin liittyen on tiukka ja pakottava. Etenkin aloittavien matkatoimistojen kanssa on tullut usein vastaan tilanne, että lakiin liittyviä velvoitteita on pohdittu vähän tai ei lainkaan. Esimerkiksi sopimukset alihankkijoiden kanssa ovat puutteelliset tai puuttuvat kokonaan.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pakettimatka koostuu vähintään kahdesta erilaisesta matkailupalvelusta, kuten kuljetuksesta ja majoituksesta tai kuljetuksesta ja retkistä. Laki velvoittaa matkanjärjestäjää monin tavoin: matkustajalle on tarjottava selkeää ja oikeaa tietoa matkapaketin sisällöstä, hinnasta, mahdollisista muutoksista ja peruutusehdoista.

Kirjalliset sopimukset selkeyttävät

Matkanjärjestäjän on myös varmistettava, että palvelut toimitetaan sopimuksen mukaisesti ja että asiakkaille tarjotaan apua ongelmatilanteissa.

”Matkailijalla on oikeus saada korvauksia tai huolenpitoa matkanjärjestäjältä monenlaisissa eri tilanteissa, esimerkiksi silloin, kun aikataulut pettävät, palvelu ei vastaa kuvausta, matka tai osa siitä peruuntuu tai matkustaja loukkaantuu.”

Matkapaketin myynyt taho on velvollinen korvaamaan myös alihankkijan, esimerkiksi ohjelmapalvelun tuottajan aiheuttamat tilanteet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Jotta taloudellisilta tappioilta vältyttäisiin, niin asiat pitää sopia etukäteen kirjallisesti: kuka esimerkiksi korvaa alihankkijan aiheuttaman virheen.”

Korvausvastuusta voi koitua isoja tappioita

Sekä yritysten että matkustajien kanssa voi ja tulee solmia selkeä sopimus, jossa oikeudet ja velvollisuudet tulee olla selkeästi kirjattuna. Yritysten osalta sopimus on vapaammin muotoiltavissa, mutta kuluttajille tehtävissä sopimuksessa on huomioitava asiaan liittyvä lainsäädäntö, josta ei voi poiketa matkustajan vahingoksi.

”Matkustaja loukkaantuu tai sairastuu matkalla, lento myöhästyy tai kokonaisuudesta puuttuu jokin palvelu, nämä ovat tyypillisiä tilanteita, missä pakettimatkalain korvausvastuu astuu voimaan. Ennalta-arvaamattomissa tilanteissa astuu korvausvelvollisuuden lisäksi myös huolenpitovelvollisuus voimaan.”

Lehtonen sanoo, että on törmännyt usein tilanteeseen, missä aloittava yrittäjä ottaa yhteyttä kysyäkseen, kuinka paljon rahaa täytyy laittaa vakuusrahastoon, ja ajattelee, että kaikki on hyvin, jos viranomainen on tyytyväinen.

”Yrittäjälle voi koitua isoja tappioita, jos korvausvastuuta ei ole paketin hinnoittelussa mietitty lainkaan.”

Lehtonen kannustaa tekemään ennen yritystoiminnan aloitusta sopimusehdot. Sopimuspohjan avulla saa hahmotettua kokonaisuuden ja sen, kuka vastaa mistäkin.  

”Sopimusehtojen ammattimaisesta laatimisesta joutuu maksamaan, mutta riitatilanteet tulevat yleensä poikkeuksetta kalliiksi. Jos alihankinnassa on virheitä, eikä korvausvelvollisuudesta ole sovittu, voi syntyä tilanne, että alihankkijalla ei olekaan mitään vastuuta.”

Erityisehdot eivät voi alittaa lakia

Lehtonen sanoo, että SMAL:n laatimia yleisiä pakettimatkaehtoja käyttää tänä päivänä vain suurimmat matkanjärjestäjät, pienemmät tekevät usein omat.

”Täytyy kuitenkin pitää mielessä se, että matkapakettilakia pitää noudattaa eli erityisehdot eivät voi alittaa lain vaatimuksia”, sanoo Lehtonen.

”Jos itse perustaisin matkatoimiston, pohtisin alkuun tarkkaan, mitä haluan myydä, pakettimatkoja tai yksittäisiä palveluita. Haluanko mennä vahvasti säädellylle alalle vai pysyttelenkö lippujen ja tuotteiden välittämisessä. Vai paketoinko useampia palveluita, esimerkiksi kuljetuksen, majoitukset ja tiettyyn teemaan liittyviä palveluita koko matkan ajalle, jotta kokonaisuudesta syntyy kannattavampi”, Lehtonen päättää.

Artikkeli on ilmestynyt Ikkunapaikassa 4 / 2024

Kuva: Istockphoto

Ikkunapaikka
Miia Manner

Miia Manner on matkailualaa seuraava toimittaja ja Ikkunapaikan vakituinen avustaja.