Suomalaisten vapaa-ajan- ja työmatkojen kasvava kysyntä heijastuu suomalaisten matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien myyntitilanteeseen. Talouden viimeaikaiset epävarmuudet eivät matkamyynnissä juuri näy. Kotimaanmatkojen myynti pysyttelee edelleen hyvällä tasolla, ja nyt myyntiä kirittää myös ulkomaille suuntautuvien vapaa-ajan- ja työmatkojen kysyntä. Myös ulkomailta Suomeen suuntautuva ns. incoming-myynti on palautumassa. Monella yrityksellä on tosin vielä matkaa pandemiaa edeltävän vuoden 2019 lukuihin.
Suomen matkailualan liiton (SMAL) jäsenyrityksilleen huhti-toukokuussa tekemän, matkatoimistomyynnin laajasti kattavan kyselyn tulokset paljastavat, että noin 75 prosenttia kyselyyn vastanneista matkatoimistoista ja matkanjärjestäjistä kertoo myyntinsä kasvaneen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden vähintään 10 prosentilla. Viidenneksellä kasvua oli yli 50 prosenttia.
Myös työperusteinen matkustus palautuu hyvää vauhtia pandemiavuosien jälkeen. Vähintään 10 prosentin kasvusta kertoo lähes 77 prosenttia vastanneista yrityksistä, joka kymmenes yli 50 prosentin kasvusta.
Myös yrityksille myytyjen tapahtumien, kokousten ja ryhmämatkojen osalta matkatoimistot raportoivat myynnin kasvusta. Yli puolella vastanneista kasvu on vähintään 10 prosenttia.
Ulkomailta Suomeen suuntautuvan incoming-myynti on suurelta osin vuoden 2022 tasolla, mutta lähes 17 prosenttia vastanneista kertoo incoming-myyntinsä kasvaneen yli 50 prosentilla.
Vuoteen 2019 verrattuna monen matkatoimiston ja matkanjärjestäjän myynti on yhä takamatkalla. Noin 40 prosentilla vastanneista liike- eli työmatkojen myynti samoin kuin tapahtuma, -kokous- ja ryhmämyynti on vähintään 10 prosenttia jäljessä vuoden 2019 myynnistä.
Näiden matkojen osalta tosin on selvästi nähtävissä, että erityyppisten yritysten sekä julkishallinnon eri sektoreiden matkustus on käynnistynyt eri tahtiin. Tämän huomaa myös näitä tahoja palvelevien matkatoimistojen myynnin kehityksestä, sillä yli 30 prosenttia matkatoimistoista raportoi vähintään 10 prosentin myynnin kasvusta vuoteen 2019 verrattuna.
Suurta hajontaa on nähtävissä myös incoming-toimintaa harjoittavien matkatoimistojen keskuudessa. Riippuen markkina-alueista myynti on neljäsosalla yrityksistä vähintään 30 prosenttia jäljessä vuoden 2019 myyntiä, kun taas merkittävä osa (n. 40 %) ulkomaalaisia matkustajia Suomeen tuovista matkatoimistoista kertoo kasvun olevan vähintään 20 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Suomalaisten ulkomaille suuntautuvien vapaa-ajanmatkojen osalta lähes 40 prosenttia matkanjärjestäjistä ilmoittaa myyntinsä kasvaneen vähintään 10 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna, joskin vähintään 30 prosentin takamatkalla on yhä noin viidennes vastanneista.
“Kaikista toimialoista matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien liikevaihto putosi maassamme pandemian vuoksi eniten. Pahimmillaan koko toimialan yhteenlaskettu pudotus oli yli 70 prosenttia. Kun kansainvälisen matkustuksen pysähdys oli niin totaalinen, alan elpyminen näin nopealla tahdilla palauttaa alan yrityksille ja työntekijöille uskon toimialan valoisaan tulevaisuuteen”, iloitsee SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Matkoilta halutaan sisältöä ja luksusta – Varaukset yhä lähellä matkaa
Kansainvälisen matkustuksen trendeissä näkyy edelleen Euroopan-kohteiden suosio, joskin matkustusrajoitteiden poistumisen myötä myös kaukokohteet ja erilaiset kiertomatkat alkavat houkutella puoleensa. Suomalaisia kiinnostavat liikunnalliset, teemalliset, sisältörikkaat ja aktiiviset lomamatkat, ja usein matkalta haetaan tasokasta majoitusta ja pientä luksusta.
Niin työ- kuin vapaa-ajanmatkojen osalta on edelleen havaittavissa varausten myöhäinen ajankohta ennen lähtöä. Monet matkustajat ovat tosin havahtuneet siihen, että niin lentojen, majoitusten kuin matkapakettien saatavuus vähenee ja hinnat nousevat mitä lähemmäs matkan alkua varaamisen jättää. Matkapalveluiden tarjonta ei vielä monelta osin ole vielä pandemiaa edeltävällä tasolla.
Lähde: SMAL
Jaa artikkeli: