SMALin koostaman tilaston mukaan matkatoimistoelinkeinon myynnin pudotus oli viime vuonna 95,5 %, eli lähes 768 miljoonasta eurosta 58,5 miljoonaan euroon. Pudotus on sodan jälkeisenä aikana ennennäkemättömän suuri. Alan yritykset ovat myynnin lakoontuessa joutuneet taistelemaan olemassaolostaan. Yhteiskunta on vuoden 2020 tilanteen perusteella tukenut matkatoimistoelinkeinoa yhteensä runsaalla 20 miljoonalla eurolla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä on poistunut noin 7 % matkatoimistoista. Luku on huomattavan pieni suhteessa myynnin pudotukseen.
Alan työntekijöistä lähes 80 % on joko kokonaan tai osapäiväisesti lomautettuna. Irtisanottuja taas on noin 5% työvoimasta.
Alan kurimusta helpottaa jossakin määrin eri suunnilta tullut valtion tukirahoitus. Business Finlandin, ELY-keskusten ja Valtiokonttorin rahoitusta ovat matkatoimistot ja matkanjärjestäjät saaneet yli 20 miljoonaa euroa. Tämä oli tilanne tammikuun lopussa – Valtiokonttorin myöntämää kustannustukea on vielä tulossa lisää. Luvuissa ei ole mukana pelkkiä varauspalveluja tuottavat yritykset.
Matkatoimistoista 7 % poistunut rekisteristä
Vakava tilanne on johtanut siihen, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämä matkatoimistorekisteri on kutistunut. Vuonna 2019 rekisterissä oli 576 yritystä ja tämän vuoden alussa enää 538 jotka ovat maksaneet vakuuden. Sen lisäksi kymmeneltä matkanjärjestäjältä uupuu vielä vakuus.
Vakuuksien arvo on niin ikään laskenut dramaattisesti. Runsas vuosi sitten vakuuksia oli KKV:llä 250 miljoonan euron edestä, nyt alle 70 miljoonaa euroa. Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ovat siis sopeuttaneet vakuutensa alenevaan myyntiin.
Elinkeino on toistaiseksi välttynyt suurelta konkurssiaallolta. Näkyvin konkurssi oli MatkaVekan, eli Primera Holidaysin konkurssi syyskuussa 2020. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Primera sai Valtiokonttorin kustannustukea 65 000 euroa kaksi viikkoa ennen konkurssia.
Noin neljästäkymmenestä lopettaneesta matkatoimistosta suurin osa on yksinkertaisesti pannut lapun luukulle.
SMAL:n keräämien tilastojen mukaan matkatoimistot ovat vuoden aikana sulkeneet yhteensä 33 toimipistettä. Monessa toimistossa mennään nettisivujen perusteella säästöliekillä. Palvelu pelaa lähinnä puhelimitse ja sähköpostitse muutamana tuntina päivässä.
Tukirahoituksella on keskeinen merkitys eloonjäämiskamppailussa
Business Finlandin koronatilanteen kehitysrahoitusta sai 228 matkatoimistoa tai matkanjärjestäjää. Näistä 50 sai maksimituen, eli noin satatuhatta euroa. Business Finlandin tukea myönnettiin kesään saakka kattamaan kehitysprojektin kuluista 80 %. Maksimituen saajat ovat siis sijoittaneet itse noin 20 000 euroa kehitystoimintaan. Business Finlandin tukea myönnettiin matkatoimistoelinkeinolle kaiken kaikkiaan 11,6 miljoonaa euroa.
Samoilla tukiprosenteilla ELY-keskukset myönsivät pienimmille matkatoimistoille kehitystukea noin 2,6 miljoonaa euroa. Tuki jakautui 222 yrityksen kesken.
Kolmas valtion tukimuoto on yleinen kustannustuki, jota Valtiokonttori myöntää. Kustannustukea on tähän mennessä voinut hakea kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kierroksella ehdot olivat niin tiukat, että koko rahoitukseen varattua budjettia ei pystytty jakamaan.
Toisella kierroksella ehdot ovat hiukan paremmat. Yritykset voivat nyt saada tukea, jos liikevaihto on laskenut yli 30 % edellisen vuoden samaan jaksoon verrattuna. Tukea maksetaan 70 % joustamattomista kuluista, eli kuluista, jotka juoksevat mahdollisista lomautuksista huolimatta. Tukijakso on elo-lokakuu 2020.
Kustannustuen toisen kierroksen hakuaika jatkuu 26.2. saakka, minkä jälkeen todennäköisesti tulee vielä kolmas ja ehkä neljäskin kierros. Ykköskierroksella ja vielä meneillään olevalla kakkoskierroksella matkatoimistoelinkeino on saanut tukea noin 6,2 miljoonaa euroa. Tukisumma nousee vielä haku- ja käsittelyajan jatkuessa.
Matkatoimistoelinkeinolle yli 20 miljoonaa euroa tukea
Yhteiskunta on vuoden 2020 tilanteen perusteella tukenut matkatoimistoelinkeinoa yhteensä runsaalla 20 miljoonalla eurolla koronapandemian aiheuttamassa vakavassa tilanteessa. Luku pitää suhteuttaa siihen, että alan ”normaali” kustannustaso on suuruusluokkaa 730 miljoonaa euroa, josta noin 550 miljoonaa euroa on henkilöstökuluja.
Matkatoimistoelinkeinon saama suhteellinen alhainen kustannustuen määrä johtuu ilmeisesti ennen kaikkea siitä, että noin 80 % alan työvoimasta on joko kokonaan tai osittain lomautettuna, mikä vähentää kulutaakkaa. Lomautukset ovat Suomessa nopein ja työnantajalle vähiten kustannuksia aiheuttava sopeutustoimenpide. Se voi myös olla alan pelastus, sillä monella matkatoimistolla taloudellinen tilanne on niin huono, ettei irtisanomisten aiheuttamiin kustannuksiin tässä tilanteessa olisi varaa.
Matkapojat suurin tuensaaja
Ikkunapaikka on koostanut yhteenvedon matkatoimistoelinkeinon saamista valtiontuista.
Matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien saamien yhteenlaskettujen tukien perusteella Matkapojat on Suomen eniten tukirahoja saanut matkatoimisto. Toimitusjohtaja Ari Penttilä kertoo, että tuella on ollut aivan ratkaiseva merkitys Matkapojille. Yritys tekee viime tilikaudelta tappiota, mutta tuen myötä tappio pieneni ratkaisevasti. Tukea olisi pitänyt saada kaksinkertainen määrä nollatuloksen saavuttamiseksi. Vakavaraisena yrityksenä Matkapojat kestää kuitenkin tappion menettämättä omia pääomiaan.
Ari Penttilä antaa valtion tukirahoittajille kohtuuhyvät arvosanat tukiprosesseista. Business Finland ja Valtiokonttori toisen kierroksen osalta saavat kouluarvosanan 8-8,5, kun taas kustannustuen ensimmäisen kierroksen arvosana jää seitsemään.
Matkapojilla lähes koko henkilökunta on joko kokonaan tai osa-aikaisesti lomautettuna. Vain pääluottamusmies jatkaa työskentelyä normaalisti. Omistajat pitävät pyörät pyörimässä huomattavasti alennetulla palkalla. Ari Penttilä on iloinen ja ylpeä työntekijöiden suhtautumisesta tähän vakavaan tilanteeseen. Kaikki ymmärtävät tilanteen eikä perinteistä työnantajan ja työntekijän vastakkainasettelua näkynyt YT-neuvotteluissa.
Matkapojilla on yleisen trendin mukaan myynti laskenut noin 95 %. Kysyntä kohdistuu nyt kesän jälkeiseen aikaan, mikä tarkoittaa, että vuodesta 2021 tulee vielä hyvin hankala. Kysyntä elpyy hitaasti.
Elämys Group panostaa kehittämiseen
Viime aikoina voimakkaasti kasvanut Elämys Group ei näy Ikkunapaikan yhteenvedossa. Yhtiöryhmän yritykset ovat kuitenkin saaneet tukea yhteensä noin 200 000 euroa Business Finlandilta ja Valtiokonttorin kustannustuen 1. kierrokselta. Kakkoskierroksen tuki on vielä käsittelyssä.
Elämys Groupin hallituksen puheenjohtaja Jussi Viskari kertoo, että läheskään kaikki Elämys Groupin yritykset eivät ole voineet saada kustannustukea, koska ne ovat teknisesti uusia yrityksiä, joilla ei ole kustannustukeen oikeuttavia edellisvuoden vertailukauden lukuja.
Elämykselläkin suuri osa väestä on lomautettuna, mutta alan keskiarvoon nähden harvempi on kokopäiväisesti lomautettuna. Tämä johtuu siitä, että Elämys jatkaa kehitystyötä jo ennen laaditun suunnitelman mukaisesti. Yhtään työntekijää ei ole irtisanottu siitä huolimatta, että liikevaihdon lasku on 85-90 prosentin luokkaa.
Elämyksen rahoituspohja oli hyvä ennen koronaa ja sitä vahvistettiin lisää kriisin ensimmäisinä kuukausina sekä yritysjärjestelyihin että kehityshankkeisiin. Tarkoitus on olla hyvissä asemissa kuin korona hellittää. Panostukset liittyvät ennen kaikkea teknologiaan, joka näkyy operoinnin tehokkuuden kasvuna sekä asiakkaille uudenlaisena dynaamisena varauskokemuksena sekä laajempana tuotevalikoimana verkkokaupassa.
Elämykselläkin suuri osa väestä on lomautettuna, mutta alan keskiarvoon nähden harvempi on kokopäiväisesti lomautettuna. Tämä johtuu siitä, että Elämys jatkaa kehitystyötä jo ennen laaditun suunnitelman mukaisesti. Yhtään työntekijää ei ole irtisanottu siitä huolimatta, että liikevaihdon lasku on 85-90 prosentin luokkaa.
Jussi Viskari ennakoi kysynnän elpyvän nopeasti, jo ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Varattujen matkojen ajoitus riippuu taas matkatyypistä.
Erik Floman
Jaa artikkeli: