Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta milleniaalista on valmis maksamaan matkoista jopa 50 % enemmän, jos ne tarjoavat mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, selviää Hotels.comin® millenniaaleihin keskittyvästä jokavuotisesta Sukupolvi matkoilla -tutkimuksesta.
Kuluvana vuonna millenniaalit edistäisivät matkoillaan mieluummin mielenterveyttään (57 %), fyysistä kuntoaan (40 %) ja opettelisivat uusia taitoja (16 %) kuin rakastuisivat (13 %).
Japani, Yhdysvallat ja Thaimaa ovat suosikkikohteita uuden minän etsimiseen.
Jopa 83 % suomalaisista millenniaaleista kertoo karttavansa lomillaan aurinkoa, merta ja täysihoitoa kehittääkseen itsestään parempaa versiota.
55 prosenttia on valmiita jättämään alkoholin, sosiaalisen median (47 %), meikkaamisen ja itsensä puunaamisen (44 %) sekä internetin (23 %) saadakseen matkasta irti kaiken mahdollisen.
Millenniaalien halu kokea uusia asioita tuo valtavirtaan yhä uudentyyppisiä lomia ja retriittejä. Vaikka perinteisemmät kielimatkat (42 %), valokuvaus- (41 %) ja kokkauskurssit (39 %) tulevat edelleen ykkösinä, haluavat itsensä kehittäjät tarttua myös epätavanomaisempiin tilaisuuksiin.
Vaihtoehtoiset lomat inspiroivat positiiviseen muutokseen myös arjessa.
Jopa yksi kymmenestä (13 %) kertoo myllänneensä päivittäiset rutiininsa uusiksi matkan jälkeen. Lähes puolet (49 %) kertoo tehneensä uramuutoksen tai perustaneensa oman yrityksen. Lisäksi 26 prosenttia aloitti uuden harrastuksen, 13 prosenttia muutti tyyliään ja neljännes (26 %) päästi irti myrkyllisestä pari- tai ystävyyssuhteesta.
Kaksi viidestä (41 %) pohjoismaalaisesta millenniaalista pyrkii matkustamaan entistä ympäristöystävällisemmin. Ympäristötietoinen matkustaminen on erityisen tärkeää suomalaisille nuorille aikuisille, joista jopa 58 prosenttia kertoo kokevansa asian tärkeäksi.
Yli kymmenesosa (13 %) suomalaisista milleniaaleista matkustaa vanhempiensa kanssa.
Suomalaiset eivät elä vain Instagramia varten – 54 % pitää sosiaalisen median kanaviensa päivittämistä loman aikana turhana
Suomalaisten milleniaalien suosituimmat lomatyypit ovat kaupunkiloma (34 %), rantaloma (21 %) ja seikkailumatka (13 %). Suosituimpiin matkakohteisiin lukeutuu New York (28 %), Tokio (19 %) ja Lontoo (19 %).
SUOSITUIMMAT ITSENSÄ KEHITTÄMISEEN TÄHTÄÄVÄT LOMAT JA KOHTEET
TOP 5 HYVINVOINTILOMAT | |
Onsen / kuumalähdeterapia | 40% |
Detox ja terveyskylpylät | 26% |
Mindfulness | 26% |
Meditaatio | 22% |
Stressinhallintaretriitit | 22% |
TREENAAJIEN TOP 5 LAJIVALINNAT | |
Vaeltaminen tai kävely | 41% |
Pyöräily | 35% |
Juoksu | 22% |
Surffaus | 22% |
Pilates | 21% |
TOP 5 IRTIOTOT HENKILÖKOHTAISTA KEHITTYMISTÄ ETSIVILLE | |
Itseluottamuksen rakentamiseen tähtäävä retriitti | 43% |
Vuorovaikutustaitojen kehittämiseen tähtäävä koulutus | 40% |
Elämänhallintaa edesauttava kurssi | 32% |
Tahdonvoimaa opettava kurssi | 28% |
Luovat aktiviteetit/leirit | 22% |
TOP 5 TAIDOT, JOTKA MATKAILIJAT TOIVOVAT OPPIVANSA LOMALLA | |
Vieras kieli | 42% |
Valokuvaus (Ei vain Instagram!) | 41% |
Kokkaus | 39% |
Paikallinen historia tai kulttuuri | 35% |
Uudentyyppinen urheilulaji | 25% |
TOP 5 MATKAKOHTEET ITSENSÄ KEHITTÄMISEEN | |
Japani | 10% |
Yhdysvallat | 9% |
Thaimaa | 9% |
Uusi-Seelanti | 8% |
Espanja | 8% |
Lähde: Hotels.com
Jaa artikkeli: