Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Oikaistu: Mitä jos voucheria ei hyväksytä?

  • Kilpailu- ja kuluttavirasto on ottanut meihin yhteyttä ja haluaa oikaista ja selventää muutamaa kohtaa artikkelissamme.KKV:n tarkennukset kursiivilla:

 

Pian kaksi kuukautta on mennyt siitä, kun korona alkoi toden teolla vaikuttaa myös Suomeen ja matkailuun. Helmikuun puolivälissä Finnair ilmoitti keskeyttävänsä lennot Manner-Kiinaan.

Sen jälkeen asiat alkoivat vyöryä nopeasti eteenpäin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yhä useampi lentoyhtiö ilmoitti lentojensa keskeyttämisestä, tapahtumia peruutettiin ja matkustajat alkoivat perua matkojaan. Monet maat palauttivat viisumipakon ja lopulta rajoja alettiin sulkea. Matkanjärjestäjät peruuttivat matkansa. Henkilöliikenne lautoilla Suomesta Viroon ja Ruotsiin päättyi.
Perjantaina 13.3. USA kielsi kaiken matkustuksen Euroopasta USAhan.

Matkanjärjestäjien puhelimet tukkeutuivat asiakkaiden peruutuksista. Uusia varauksia ei tullut sisään.

Tuli ongelma. Suuri ongelma: Matkapakettilainsäädäntö.

Matkapakettilain mukaisesti, mikäli matkanjärjestäjä peruuttaa matkan, asiakkaalle tulee palauttaa koko matkan hinta 14 vuorokauden sisällä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lainsäädäntö ei erittele sitä miksi matka pitää peruuttaa. Vastuulliseksi katsotaan aina matkanjärjestäjä. Koronapandemia ei muuta asiaa.

Nyt tilanne on se, että matkanjärjestäjän tulee maksaa asiakkaalle koko matkan hinta kahden viikon kuluessa peruutuksesta. Matkanjärjestäjä ei siinä ajassa, jos koskaan, saa maksamiaan rahoja takaisin hotelleilta tai muilta palveluntarjoajilta.

Monet lentoyhtiöt tarjoavat asiakkailleen palautuksen ainoana vaihtoehtona voucherin.

Haastattelimme eri Euroopan maissa toimivia suomalaisia incoming-toimijoita, ja viesti oli kaikilta sama: hotellit eivät palauta rahoja vaan antavat kyseiselle summalle voucherin, jonka voi käyttää 12 tai 18 kuukauden aikana.

Nyt tilanne on se, että matkanjärjestäjät eivät saa peruutetuista matkoista hyvitystä, Ja koska uusia varauksia ei tule, kassat tyhjenevät salamanopeasti.

Ratkaisu: Voucher

Useissa EU-maissa kansallista matkapakettilainsäädäntöä on muutettu nopeassa aikataulussa siten, että koronaviruskriisin ajan matkatoimistolla on oikeus tarjota asiakkaalle peruuntuneen matkan arvoista lahjakortti eli voucher.

Asiakkaan on hyväksyttävä voucher rahallisen palautuksen sijaan.

Suomessa koetetaan nyt saada pikaisesti aikaan lakimuutos, mutta toistaiseksi SMALin vetoomus on kaikunut kuuroille korville.

SMALissa on luonnosteltu Belgian vastaavan lainmuutoksen pohjalta sanamuoto, joka Suomen lainsäädäntöön hyväksyttynä ottaisi huomioon myös sen, että asiakkaille annetut voucherit olisivat yritysten Kilpailu- ja kuluttajavirastolle antamalla vakuudella suojattuja.

  • KVV:
    Matkapalveluyhdistelmän (matkapaketti) ostamiseen tarkoitetut lahjakortit ovat jo ennestään turvattu vakuudella Suomen lainsäädännössä. Myös voucherit hyväksytään samoin edellytyksin.
  • Niin kutsuttujen koronavouchereiden lisäedellytyksenä on, että ne ovat voimassa vähintään vuoden, jonka lisäksi niiden täytyy olla palautettavissa rahaksi.  
  • Kts. Kuluttaja-asiamiehen tiedote 20.3.2020

 

Se tarkoittaa sitä, että mikäli asiakas ei ehdi käyttää voucheria vastaavanhintaiseen matkaan sen voimassaoloaikana, hän tulisi saamaan siitä rahat takaisin, siinäkin tilanteessa että matkanjärjestäjä ajautuisi konkurssiin.

  • KVV:
    Voucheria ei ole pakko käyttää vastaavan hintaiseen matkaan. Jos voucherin arvo on suurempi kuin uuden matkapaketin hinta, on tätä käyttämättä jäävää arvoa vastaan kirjoitettava uusi voucher.  

 

Voucher takaisi siis kuluttajansuojan ja samalla varmistaisi matkanjärjestäjille sen, että niiden kassa ei tyhjenisi kerralla.

Entä jos?

Mikäli lakimuutosta ei pikaisesti muuteta, tilanne voi olla tämä:
Matkanjärjestäjä menee konkurssiin ja asiakas ei saa mitään.

Matkanjärjestäjien KKV:lle antama vakuus korvaa asiakkaan matkan nimittäin vain siinä tapauksessa, että matka peruuntuu matkanjärjestäjän maksukyvyttömyyden vuoksi.

Nythän matkat on peruttu sen vuoksi, että viranomaiset kielsivät matkustamasta ulkomaille.

Eli mikäli Suomessa ei hyväksytä voucheria – joka siis hyväksytään suuressa osassa Eurooppaa – matkanjärjestäjä voi ajautua konkurssiin ja asiakas menettää matkan lisäksi myös rahansa.

  • KVV:
    Matkanjärjestäjän konkurssi- tai maksukyvyttömyystilanteessa matkustajien saatavat korvataan matkanjärjestäjän asettamasta vakuudesta.
  • Suomessa hyväksytään voucher koronatilanteen takia peruutettujen matkapakettien vaihtoehtoisena takaisinmaksun muotona rahojen palauttamisen ohella. Vakuudesta korvataan etukäteen maksetun matkapaketin arvo. 
  • Myös voucherit korvataan kunhan ne täyttävät edellä mainitut edellytykset, eli niiden voimassaoloaika on vähintään 12 kk, voucher käy maksuksi nimenomaan matkapakettia ostettaessa sekä sen on oltava lopulta palautettavissa rahaksi.

 

Alkuperäinen juttu 17.4 / päivitetty 20.4.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.