
Miten Finnairin laivasto pidetään lentovalmiina?
Muutama viikko sitten kerroimme Ryanairin haamulennoista yhtiön eri hubien lähistöllä. Irlantilainen halpalentoyhtiö lentää ainakin osaa koneistaan joka neljäs päivä, jotta ne voitaisiin ottaa käyttöön heti, kun koronaviruksen sanelemat matkustuskiellot päättyvät.
Maailmalta näkee vaikuttavia kuvia, missä lentoyhtiöiden koneet on parkkeerattu hienoon rivistöön, kuten nämä American Airlinesin koneet Pittsburghin lentokentällä.
Kuva: Reddit.com
Finnairin laivasto seisoo nyt lähes toimettomana Helsinki-Vantaan kentällä. Koska tilaa on, ei niitä ole parkkeerattu upeisiin rivistöihin vaan ne ovat väljästi ympäri kenttää.
Finnairin laivastoon kuuluu yli 80 konetta: suurimpia, A350 -koneita on 14 ja A-330- koneita 8 kappaletta. Loput ovat kapearunkokoneita.
Nyt lähes koko laivasto seisoo toimettomana Helsinki-Vantaalla. Mutta niiden ympärillä hyörii mekaanikoita tasaisin väliajoin.
Koneet tarvitsevat säännöllistä huoltoa myös maassa ollessaan, jotta ne pysyvät lentokunnossa.
”Finnairin Airbus -laivasto vaatii erilliset tarkastukset seitsemän, neljäntoista ja kolmenkymmenen päivän välein”, kertoo Finnairin maatoimintojen johtaja Jukka Glader.
Viikon välein koneet käydään läpi silmämääräisesti ja tarkistetaan, että suojapeitteet ovat hyvin paikoillaan.
Kahden viikon välein koneiden irtiotetut akut laitetaan takaisin kiinni ja tarkistetaan, että kaikki sähköiset järjestelmät toimivat. Samalla tarkistetaan mm. pyörien jarruja sekä ohjausjärjestelmiä.
Kuukausitarkastus on kaikkein perusteellisin. Silloin kaikki koneen suojat poistetaan ja koneiden moottorit käynnistetään sekä tarkistetaan niiden kunto, ilmanvaihto testataan ja jäänpoistojärjestelmät käydään läpi.
Koneiden parkkijarrujen kunnossa pitäminen on oma operaationsa. Normaalista, lyhyiden parkkeerausten aikana, jokaiseen pyöräpariin laitetaan neljä kiilaa varmistamaan koneen jarrujen toiminnan.
“Kun lentokone on pidemmän aikaa parkissa, menettävät parkkijarrut tehoaan vaikka ne olisivat jatkuvasti päällä. Useimmille lentokonetyypeille tämä alkaa tapahtua jo vuorokauden sisällä”, Glader kertoo.
Nyt koneita on kentällä niin paljon, että Finnairin kiilavarastot hupenivat. Apuun saatiin onneksi paikallinen puuseppä, joka valmisti parissa viikossa 500 kiilaa, jotka kutsutaan nyt koronakiiloiksi.
Kun koneiden seisonta aikanaan päättyy, saadaan ne Gladerin mukaan lentokuntoon yhdessä vuorokaudessa.
Kalaa ja suojatarvikkeita
Kaikki Finnairin koneet eivät kuitenkaan ole parkissa.
Kuluvalla viikolla Finnair on lentänyt yli kymmenen lentoa A350-koneilla Tokion Naritaan, Souliin, Osakaan, Shanghaihin ja Guangzhouhun.
Rahtilennoilla kuljetetaan Suomen ja Viron huoltovarmuutta tukevaa materiaalia, Mehiläisen koronavirusnäytteitä, muiden asiakkaiden kriittistä rahtia sekä myös normaalia rahtia, kuten tuoretta kalaa.
Lentoja järjestetään sekä tilauslentoina että Finnairin omina kaupallisina rahtilentoina.
Kaikki rahtilennot lennetään A350-koneilla. Rahtikapasiteetin kasvattamiseksi kahden A350-koneen matkustamo on muutettu rahtikäyttöön sopivaksi.
Finnairin kuvat: Mikko Pylkkö
Jaa artikkeli: