Finnairin Blue Wings siirtyi jokunen vuosi sitten verkkoon ja siellä on paljon mielenkiintoisia juttuja myös alan ammattilaisille. Joe Minihane kirjoitti hiljattain kaukolentojen lentosuunnitelmien tekemisestä:
Noustessasi koneeseen olet saattanut nähdä vilaukselta ohjaamoon ja huomannut, miten lentäjät käyvät lentosuunnitelmaa läpi ennen koneen liikkeellelähtöä. Ja kaiken järjen mukaan olet hyvinkin saattanut olettaa heidän kuluttaneen edeltävät tunnit suunnitelman kasaamiseen.
Lentosuunnitelman kokoamiseen on Finnairilla kuitenkin oma, asialle omistautunut tiiminsä, joka suunnittelee jokaisen lennon tarkasti. Täten lentäjät voivat keskittyä tärkeimpään tehtäväänsä, lentämään matkustajat ja rahdin turvallisesti paikasta A paikkaan B.
Kaukolentojen suunnitteleminen saatetaan aloittaa jopa vuosi ennen koneen ilmaannousua. Kohteesta riippuen erinäisiä dokumentteja tarvitaan jokaista vuodenaikaa varten, mikä pätee erityisesti Kiinaan lennettäessä. Kun lentoreitin perusteet ovat kunnossa, lentosuunnittelijoiden yksityiskohtainen työ jokaista lentoa kohden voi alkaa.
“Tietyt asiat ovat aina samat”, sanoo lentosuunnittelija Annariina Ruuskanen. ”Voimme tehdä kaikki ennakkolaskelmat heti kun tiedämme lentokoneen painon, eli sen, minkälaista rahtia ja kuinka monta matkustajaa on tulossa kyytiin. Silti koskaan ei voi tietää, kuinka monta muuta asiaa pitää ottaa huomioon, se on loputonta.”
Tiimi Finnairilla voi kohdata lukuisia haasteita lentosuunnitelmaa tehdessään, ja heidän on todella tärkeää olla perusteellisia tiedonhaussa. Tämä tarkoittaa jatkuvaa säätietojen seuraamista hurrikaanien ja taifuunien varalta sekä uutisten tarkkailemista koskien poliittisia ongelmia tai levottomuusalueita lentoreitin varrella.
On jokaisen lentosuunnittelijan vastuulla, että hän ei lähetä yhtäkään lentoa turvattoman ilmatilan läpi. Mikäli näin tapahtuisi, lentäjät saisivat lennonjohdolta kiertoreitin kuluttaen suunniteltua enemmän kerosiinia ja joutuisivat tekemään tankkausvälilaskun ennen matkan jatkumista.
Normaalissa kahdeksan tunnin työvuorossa Finnairin lentosuunnittelijat suunnittelevat viisi tai kuusi kaukolentoa noin 6–10 tuntia ennen koneiden ilmaannousua. Suurin osa Euroopan lennoista on automatisoitu, mikä tarkoittaa sitä, että työryhmä keskittyy suurilta osin suunnittelemaan reittejä tuhansien kilometrien päähän Helsingistä.
Lentäjät noutavat lentosuunnitelman aina työpäivänsä alussa valmiina viemään matkustajat ja rahdin maailman ääriin. Lentäjät voivat myös itse ehdottaa miten he haluaisivat lentää kunakin päivänä, mutta eivät välttämättä aina ole tietoisia kyseisen päivän rajoituksista. ”Finnairilla he todella arvostavat heidän puolestaan tehtyä suunnittelu- ja valmistelutyötä”, Ruuskanen sanoo.
On sanomattakin selvää, että koronaviruspandemia on muuttanut lentosuunnittelijoiden työtä. Päivätasolla lähtee normaalia vähemmän lentoja, ja suunnitelmia pitkälle aikavälille on todella vaikeaa tehdä epävarmuuden ympäröidessä matkustamisen tulevaisuutta.
Finnairin katse on nyt kesässä ja syksyssä 2021, vaikkakin tällä hetkellä suunnitteleminen on äärimmäisen vaikeaa, sillä tulevasta ei tiedetä. Tämänhetkinen tilanne onkin suunnittelijoille erityislaatuinen, kun kukaan ei tiedä, minne ihmiset haluavat matkustaa ensi vuonna.
Varmaa on, että asioiden palattua normaaliksi lentosuunnittelijat tulevat työskentelemään kovemmin kuin koskaan, jotta Finnairin lentosuunnitelmat saadaan täydellisiksi ja ihmiset liikkeelle jälleen kerran.
Jaa artikkeli: